Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAhlgren, Katrin
dc.date.accessioned2016-12-29T08:09:15Z
dc.date.available2016-12-29T08:09:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52533
dc.description.abstractUtbildning i svenska för invandrare (sfi) har bedrivits under snart femtio år, men de nationella proven har endast funnits sedan 1996. Synen på bedömning inom sfi har i mångt och mycket förändrats under den tid som utbildningen och proven förekommit (Ahlgren m.fl. 2013). I den här artikeln kommer fokus att ligga på de teoretiska utgångspunkter och perspektiv som ligger bakom de nationella proven, vilka tas fram och utvecklas vid Institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet på uppdrag av Skolverket. Inledningsvis presenteras provens målgrupp och funktion, sedan följer en kort redogörelse för de teoretiska resonemang och modeller som ligger bakom proven samt ett avsnitt om mätsäkerhet. Artikeln mynnar ut i en diskussion om framtida utmaningar i förhållande till nya datorbaserade prov och samhälleliga förändringar med ökad migration och många nyanlända som studerar svenska som andraspråk.
dc.language.isoswe
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.titleTeoretisk utveckling och framtida utmaningar – nationella prov i svenska för invandrare
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612295271
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseriesJoulukuu
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccess


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot