Teoretisk utveckling och framtida utmaningar – nationella prov i svenska för invandrare
Abstract
Utbildning i svenska för invandrare (sfi) har bedrivits under snart femtio år, men de nationella proven har endast funnits sedan 1996. Synen på bedömning inom sfi har i mångt och mycket förändrats under den tid som utbildningen och proven förekommit (Ahlgren m.fl. 2013). I den här artikeln kommer fokus att ligga på de teoretiska utgångspunkter och perspektiv som ligger bakom de nationella proven, vilka tas fram och utvecklas vid Institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet på uppdrag av Skolverket. Inledningsvis presenteras provens målgrupp och funktion, sedan följer en kort redogörelse för de teoretiska resonemang och modeller som ligger bakom proven samt ett avsnitt om mätsäkerhet. Artikeln mynnar ut i en diskussion om framtida utmaningar i förhållande till nya datorbaserade prov och samhälleliga förändringar med ökad migration och många nyanlända som studerar svenska som andraspråk.
Main Author
Format
Articles
Magazine article
Published
2016
Series
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612295271Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0181
Language
Swedish
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat