Alkoholijuomien kysynnän joustot Suomessa vuosina 2001-2015
Tässä pro gradu –tutkielmassa estimoidaan alkoholin kysynnän hinta- ja menojoustot Suomessa vuosina 2001-2015. Alkoholin kysyntää tarkastellaan jaoteltuna sekä vähittäismyyntiin ja anniskeluun että eri juomaryhmiin. Kysynnän hinta- ja menojoustot estimoidaan Deatonin & Muellbauerin (1980a) Almost Ideal Demand System (AIDS) –mallin avulla. Tutkimuksessa huomioidaan mallin muuttujien epästationaarisuus testaamalla sekä epästationaarisuutta että yhteisintegraatiota. Testien perusteella kaikki tutkimuksen mallit voidaan todeta yhteisintegroituneiksi, jolloin alkoholin kysyntää kuvataan pitkän aikavälin tasapainoyhtälöllä ja lyhyen aikavälin virheenkorjausmallilla. Tutkimuksessa saadaan esimerkiksi vähittäismyynnin ja anniskelun summasta muodostetun kulutuksen mallissa mietojen alkoholijuomien pitkän aikavälin hintajoustoksi -0,40, viinin hintajoustoksi -1,06 ja väkevien alkoholijuomien hintajoustoksi -0,72. Koko vähittäismyynnin pitkän aikavälin hintajoustoksi saadaan -0,16 ja koko anniskelun hintajoustoksi -0,22. Hintajoustot ovat mietojen osalta hyvin samansuuntaisia kuin aiemmissa Suomessa tehdyissä tutkimuksissa, kun taas viinin ja väkevien osalta joustoestimaatit eroavat aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksen joustoestimaattien perusteella arvioidaan mahdollisen anniskelun arvonlisäveron alennuksen vaikutusta alkoholin kulutukseen sekä tulevan alkoholilain kokonaisuudistuksen vaikutusta oluen ja erityisesti vahvan oluen kysyntään. Molempien vaikutus kulutukseen todetaan tutkimuksen joustoestimaattien perusteella pieneksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Football match attendance in Finland
Mangeloja, Esa; Szerovay, Mihaly (Jyväskylän yliopisto, 2022)Football fans prefer to see their favourite team win in close matches. Compared to other forms of entertainment, the outcome of sport game is unknown beforehand. Opera audience knows the plot in advance, but in football ... -
Teollisuusyrityksen tuotteiden kysynnän ennustaminen asiantuntijahaastatteluiden avulla
Luomala, Oskari (2018)Kysynnän ennustaminen on tyypillinen ongelma teollisuusyrityksillä. Ennusteiden laatimisessa usein hyödynnetään tilaushistoriaa tai jotain muuta aineistoa. Laadituilla ennusteilla on vaikutusta koko yrityksen toimintaan ... -
Discourse analysis of discursive legitimation of demand response in Finland
Hiekkanen, Päivi (2019)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tunnistaa kysyntäjouston legitimoinnissa käytettyjä diskursiivisia legitimointistrategioita Suomessa julkaistuissa materiaaleissa ja mediateksteissä ajanjaksolla 2015-2018. Tämä tutkielma ... -
Price Optimization Combining Conjoint Data and Purchase History : A Causal Modeling Approach
Valkonen, Lauri; Tikka, Santtu; Helske, Jouni; Karvanen, Juha (University of Pennsylvania Press, 2024)Pricing decisions of companies require an understanding of the causal effect of a price change on the demand. When real-life pricing experiments are infeasible, data-driven decision-making must be based on alternative data ... -
Studies on money and labour market dynamics and goods market imperfections
Koskinen, Hannu (University of Jyväskylä, 2010)