Alkoholijuomien kysynnän joustot Suomessa vuosina 2001-2015
Tässä pro gradu –tutkielmassa estimoidaan alkoholin kysynnän hinta- ja menojoustot Suomessa vuosina 2001-2015. Alkoholin kysyntää tarkastellaan jaoteltuna sekä vähittäismyyntiin ja anniskeluun että eri juomaryhmiin. Kysynnän hinta- ja menojoustot estimoidaan Deatonin & Muellbauerin (1980a) Almost Ideal Demand System (AIDS) –mallin avulla. Tutkimuksessa huomioidaan mallin muuttujien epästationaarisuus testaamalla sekä epästationaarisuutta että yhteisintegraatiota. Testien perusteella kaikki tutkimuksen mallit voidaan todeta yhteisintegroituneiksi, jolloin alkoholin kysyntää kuvataan pitkän aikavälin tasapainoyhtälöllä ja lyhyen aikavälin virheenkorjausmallilla. Tutkimuksessa saadaan esimerkiksi vähittäismyynnin ja anniskelun summasta muodostetun kulutuksen mallissa mietojen alkoholijuomien pitkän aikavälin hintajoustoksi -0,40, viinin hintajoustoksi -1,06 ja väkevien alkoholijuomien hintajoustoksi -0,72. Koko vähittäismyynnin pitkän aikavälin hintajoustoksi saadaan -0,16 ja koko anniskelun hintajoustoksi -0,22. Hintajoustot ovat mietojen osalta hyvin samansuuntaisia kuin aiemmissa Suomessa tehdyissä tutkimuksissa, kun taas viinin ja väkevien osalta joustoestimaatit eroavat aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksen joustoestimaattien perusteella arvioidaan mahdollisen anniskelun arvonlisäveron alennuksen vaikutusta alkoholin kulutukseen sekä tulevan alkoholilain kokonaisuudistuksen vaikutusta oluen ja erityisesti vahvan oluen kysyntään. Molempien vaikutus kulutukseen todetaan tutkimuksen joustoestimaattien perusteella pieneksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teollisuusyrityksen tuotteiden kysynnän ennustaminen asiantuntijahaastatteluiden avulla
Luomala, Oskari (2018)Kysynnän ennustaminen on tyypillinen ongelma teollisuusyrityksillä. Ennusteiden laatimisessa usein hyödynnetään tilaushistoriaa tai jotain muuta aineistoa. Laadituilla ennusteilla on vaikutusta koko yrityksen toimintaan ... -
Discourse analysis of discursive legitimation of demand response in Finland
Hiekkanen, Päivi (2019)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tunnistaa kysyntäjouston legitimoinnissa käytettyjä diskursiivisia legitimointistrategioita Suomessa julkaistuissa materiaaleissa ja mediateksteissä ajanjaksolla 2015-2018. Tämä tutkielma ... -
The Finnish excise tax on sugar-sweetened beverages and its effect on their prices and demand
Heinonen, Miika (2018)Sokerilla makeutettujen juomien kulutus on yhteydessä ylipainoon, liikalihavuuteen ja niihin liittyviin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen. Sokerillisten juomien valmisteveroa pidetään tehokkaana keinona vähentää ... -
The Effect of Textual Producer-Generated Descriptions on Demand of Mobile Applications
Frank, Lauri; Scholz, Michael (European Conference on Information Systems, 2017)We analyze the impact of different app description characteristics on app demand on the basis of panel data for six months and 1081 distinct apps. We use several text mining techniques in order to operationalize the ... -
Employment effects of reducing labour costs : considering potential bias in macro-estimates of the elasticity of labour demand
Huuskonen, Jussi (2017)In 2016 the Finnish government decided to implement the competitiveness pact in order to increase employment. The objective is to improve cost-competitiveness by lowering labor costs in the private sector. The elasticity ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.