Exploring the differences of Finnish students in PISA 2003 and 2012 using educational data mining
Suomi on aina saanut hyviä tuloksia PISA-tutkimuksissa, mutta vuonna 2012 tulokset huononivat merkittävästi. Vuosien 2003 ja 2012 aineistoihin sovellettiin muokattua tiedonlouhinta-algoritmia nimeltään k-means++. Tuloksena saatiin kummallekin aineistolle viisi klusteria, joita vertailtiin keskenään. Huonommin pärjänneet klusterit olivat pysyneet samankaltaisina, mutta paremmin pärjänneiden klusteri oli jakautunut. Lisäksi keskiverrosti pärjänneiden klusteri oli kasvanut huomattavasti. Kaikkien klustereiden tulokset matematiikassa olivat laskeneet vuodesta 2003. Finland has always gotten good scores in PISA studies, but in 2012 the results dropped significantly. A modified version of a data mining algorithm called k-means++ was applied to 2003 and 2012 Finnish PISA data. As a result five clusters were created for both data sets and the results were compared. The clusters with lower results had remained similar but the cluster with higher scores had been divided. Additionally the medium cluster had grown significantly. The results in mathematics had dropped in all clusters since 2003.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansainvälisten koulutusarvioiden vertailu koulutuksellisen tiedonlouhinnan keinoin
Wallden, Lasse Juhani (2016)Koulutusta ja eri ikäisten lasten akateemista suorituskykyä mittaavat tutkimustulokset ovat kiinnostavaa tarkasteltavaa monien alojen työntekijöille ja tutkijoille. Nykyään monet organisaatiot, kuten OECD (Organisation for ... -
Equity and excellence : evidence for policy formulation to reduce the difference in PISA performance between Swedish speaking and Finnish speaking students in Finland
Brink, Satya; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2013) -
Differences between students' PISA reading literacy scores and grading for mother tongue and literature at school : A geostatistical analysis of the Finnish PISA 2009 data
Harju-Luukkainen, Heidi; Vettenranta, Jouni; Ouakrim-Soivio, Najat; Bernelius, Venla (Umeå Universitet, 2016)In Finland, the national Core Curriculum for Basic Education defines the learning objectives along with the numerical grade to be given for good competence in each school subject in the final phase of basic education. ... -
The relationship between ICT use and reading literacy : focus on 15-year-old Finnish students in PISA studies
Leino, Kaisa (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2014) -
Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
Kujala, Jaakko (2016)Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, ...