University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalinen oppiminen eläinmallissa

Thumbnail
View/Open
722.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niemi, Elina
Date
2016
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tässä kokeellisessa tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalista oppimista eläinmallissa, jonka keskiössä olivat rotat ja niiden oppimisen sosiaalisuus. Tätä ilmiötä lähestyttiin pohtimalla kysymyksiä: (1) eroavatko rotat lajikannan (HCR - LCR) tai (2) oppimistyylin (itsenäinen - toiselta mallintava) suhteen, sekä (3) eroavatko viivästetyn ja viiveettömän sosiaalisen oppimisen ryhmät toisistaan. Toisin sanoen tutkimuksessa sosiaalinen oppiminen miellettiin rottien käyttäytymisessä tapahtuviksi muutoksiksi, joiden mahdollista ilmenemistä voitiin tarkastella useilla mittauskerroilla. Tutkimuksen koeryhmä muodostui urosrotista (N = 18), joissa oli HCR-rottia (n = 10) ja LCR-rottia (n = 8). Koeasetelmana hyödynnettiin parillistamista, ja ennen koetta saman lajikannan rotat jaettiinkin satunnaistettuihin pareihin (N = 9). Näiden parien sisällä rottien oppimistyylit valikoituivat niin ikään satunnaisesti. Varsinainen testaaminen tapahtui testialueella, joka oli jaettu kahteen osaan läpinäkyvällä seinämällä. Testialueen ”B-puolelle” sijoitettiin infrapunaportti sekä siihen kytketty herkkuautomaatti, kun taas ”A-puoli” jätettiin virikkeettömäksi. Oppimistehtävänä rottien piti ymmärtää, ja sitä myöden oppia kävelemään infrapunaportin läpi infrapunasäteen katkaisemiseksi, jotta saisivat automaatin vapauttamaan herkkupellettejä. Tutkimusaineisto kerättiin kolmena päivänä. Ensimmäisenä päivänä pareja testattiin kertaalleen iltapäivällä, ja seuraavina päivinä kahdesti sekä aamupäivällä että iltapäivällä. Yhteensä 15 minuutin kestäneitä mittauskertoja kertyi viisi. Neljä ensimmäistä mittausta (T1 - T4) oli kaikkien menettelyjen suhteen identtisiä, kun rottaparit viettivät koko mittauksen ajan niiden ensimmäisen mittauksen mukaisilla testialueen puolilla. Viidennellä mittauksella käsittelyä muutettiin, jolloin osalla rotista (n = 5) testialueen sijoitus vaihdettiin päinvastaiseksi heti mittausjakson alussa (T5a), ja osalla (n = 4) viisi minuuttia mittausjakson alkamisesta (T5b - T5b2). Aineiston analyysi toteutettiin toistomittausten varianssianalyysilla, sekä riippumattomien ja riippuvien otosten t-testeillä. Joidenkin muuttujien kohdalla turvauduttiin näiden parametrittomiin testivastineisiin. Selittävinä muuttujina olivat rottien lajikanta ja oppimistyyli, sekä varianssianalyysissa mittauskerta toistotekijänä. Selitettävänä muuttujana oli sosiaalinen oppiminen, jota tarkasteltiin kuudella eri ulottuvuudella: rottien aktiivisella liikkeellä, paikallaan ololla, väliseinän läheisyydessä vietetyllä ajalla, pyrkimyksillä päästä väliseinän toiselle puolelle, saatujen pellettien lukumäärällä, sekä infrapunaportilla käynneillä. Tulosten mukaan rotat eivät oppineet sosiaalisesti, kun oppimista viivästettiin. Myöskään lajikanta ei vaikuttanut tulokseen sitä muuttavasti. Sitä vastoin rottien sosiaalisesta oppimisesta saatiin suuntaa-antavia viitteitä, kun oppimista ei viivästetty. Tätä tukevia viitteellisiä tuloksia saatiin myös tarkastelusta, jossa verrattiin viivästetyn ja viiveettömän oppimisen ryhmiä keskenään. Lisäksi tuloksista ilmeni, että lajikanta vaikutti rottien oppimiseen ja käyttäytymiseen. Tutkimuksella saatiin tilastollisesti merkitsevää tietoa rottien sosiaalisesta oppimisesta ja siihen osallaan vaikuttavista tekijöistä. Vaikka tulokset eivät täysin todentaneet tutkittua ilmiötä, niillä vahvistettiin sosiaalisen oppimisen merkitys osana rottien oppimista. Tästä huolimatta jäi silti ilmeiseksi, että edelleen on tarve selvittää tarkemmin, kuinka rotat todella oppivat sosiaalisesti, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. ...
Keywords
t-testi Varianssianalyysi sosiaalinen oppiminen rotat käyttäytyminen koe-eläinmallit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611244757

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23979]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education 

    Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)
    The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ...
  • Auditory-evoked potentials to changes in sound duration in urethane-anesthetized mice 

    Lipponen, Arto; Kurkela, Jari; Kyläheiko, I.; Hölttä, S.; Ruusuvirta, T.; Hämäläinen, Jarmo; Astikainen, Piia (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2019)
    Spectrotemporally complex sounds carry important information for acoustic communication. Among the important features of these sounds is the temporal duration. An event‐related potential called mismatch negativity indexes ...
  • A spontaneous mitonuclear epistasis converging on Rieske Fe-S protein exacerbates complex III deficiency in mice 

    Purhonen, Janne; Grigorjev, Vladislav; Ekiert, Robert; Aho, Noora; Rajendran, Jayasimman; Pietras, Rafał; Truvé, Katarina; Wikström, Mårten; Sharma, Vivek; Osyczka, Artur; Fellman, Vineta; Kallijärvi, Jukka (Nature Publishing Group, 2020)
    We previously observed an unexpected fivefold (35 vs. 200 days) difference in the survival of respiratory chain complex III (CIII) deficient Bcs1lp.S78G mice between two congenic backgrounds. Here, we identify a spontaneous ...
  • High-intensity interval training and moderate intensity training with exogenous adenosine counteract development of obesity in rats 

    Mirghani, S.J.; Sharifian, S.; Rafiei, M.M.; Eslami, Z.; Ghaderi, M.; Moghanlou, A.E.; Jaghoori, A.; Mirghani, S.A.; Pekkala, S. (Elsevier BV, 2022)
    Objectives High-Intensity Interval Training (HIIT) and Moderate Intensity Training (MIT) can combat the obesity epidemic. However, studies comparing their effects on obesity show controversial findings regarding weight ...
  • Rats with elevated genetic risk for metabolic syndrome exhibit cognitive deficiencies when young 

    Wikgren, Jan; Nokia, Miriam S.; Mäkinen, Elina; Koch, Lauren G.; Britton, Steven L.; Kainulainen, Heikki; Lensu, Sanna (Elsevier, 2021)
    Metabolic syndrome (MetS) is a known risk factor for cognitive decline. Using polygenic rat models selectively bred for high and low intrinsic exercise capacity and simultaneously modelling as low and high innate risk ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre