Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRapala, Mari
dc.date.accessioned2016-11-24T15:22:36Z
dc.date.available2016-11-24T15:22:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1643513
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52003
dc.description.abstractTämä pro gradu –tutkielma käsittelee esiopetusikäisten lasten ryhmässä toteutetun taideprojektin aikana esiin nousseita tarinoita unista. Työ pyrkii löytämään vastauksia lasten kerronnan tapoihin ja muotoihin. Työssä keskeiseksi nousee tutkimusta varten kehitetty käsite unitarina. Unitarina on luova- ja kollektiivi-nen prosessi, jonka kautta lapset kertovat tarinoita näkemistään unista monin eri menetelmin. Tutkimus lähestyy kysymyksiä unitarinan synnystä, sen olemuksesta ja tavoista joilla unet tarinallistuvat ja sanallis-tuvat lasten puheessa ja piirustuksissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Siihen osallistui yhteensä 14 lasta. Aineiston keruu to-teutettiin eräässä kaksikielisessä Etelä-Suomen esikouluryhmässä taideprojektin avulla. Taideprojekti koostui neljästä osasta: satutuokiosta, ryhmähaastattelusta, piirustustuokiosta ja sadutuksesta. Haastat-teluna toimi teemahaastattelu. Piirustustuokion tehtävänä oli piirtää kuva, joka käsittelee nukkumista ja/tai nukahtamista. Aihesadutuksessa lapset kertoivat tarinan piirtämästään kuvasta. Aineistoksi kertyi kaksi ryhmähaastattelua, 17 kuvaa ja 15 sadutusta. Tutkimuksen aluksi rakennetaan teoriaviitekehys unitarina-käsitteelle. Pohjana toimivat sadut ja narratii-visuus, tarinankertojuus, tarinallinen muistelu sekä kollektiivisuus. Viitekehys muodostuu hyvin poikki-tieteellisestä taustasta, jonka keskuksessa toimii unien tuoma mielikuvituksen vapaus ja luovuus, sekä taidekasvatuksellinen näkökulma. Toisen tärkeän aineiston kirjallisuuden ohella muodostavat lasten tuottamat dialogit, kuvat ja sadut. Niiden kautta päästään lähemmäksi konkreettisia unitarinoita. Aineis-to rakentaa kuvaa lasten luovista kertojankyvyistä ja unitarinoiden jakamisen tavoista ja muodoista. Unitainat ovat kertomuksia, jotka koostuvat unen muistikuvista. Ne käyttävät apunaan mielikuvitusta täyttääkseen muistin tyhjät kohdat. Tutkimuksessa korostuu, miten unitarinat ovat tiiviisti liitoksissa hetkeen ja paikkaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (92 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherunitarina
dc.subject.othersanallistaminen
dc.titleUnitarinat : lasten unien jakamisen ja kertomisen muodot
dc.title.alternativeLasten unien jakamisen ja kertomisen muodot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611244752
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodTeemahaastattelu
dc.date.updated2016-11-24T15:22:37Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysoesikouluikäiset
dc.subject.ysounet
dc.subject.ysosadutus
dc.subject.ysomuistelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot