Pelaajayhteisöt multiplayer online battle arena-peleissä
Abstract
MOBA pelien suosio on kasvanut paljon muutamassa vuodessa ja niistä on tullut pelatuinpia MMO-pelejä. Lisäksi ne ovat suosittuja elektronisen urhei-lun pelejä, joilla on paljon seuraajia ympäri maailmaa. Peligenren ympärille on muodostunut vahva pelaajayhteisö, joka on mukana muokkaamassa pelejä haluamaansa suuntaan. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa genren pelejä ja niiden syntyä sekä erityisesti yhteisöjä niiden ympärillä, keskittyen kahteen tällä hetkellä suosituinpaan peliin jotka ovat League of Legends sekä Dota 2. Lähteenä on käytetty kirjallisuuden lisäksi pelejä itseään. Tutkielma koostaa minkälaisista osista tämän hetken suosituimmat e-urheilu pelit koostuvat. Peleissä on hyvin vähän eroja ja pelaamisen oppiminen on työlästä joten pelaajat todennäköisesti eivät pelaa kumpaakin peliä yhtäaikaa. Peliyhtiöt käsittelevät samoja yhteisöihin liittyviä piirteitä hieman eri tavoin keskenään.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611224714Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.