Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorPuikkonen, Ilona
dc.date.accessioned2016-11-22T14:10:53Z
dc.date.available2016-11-22T14:10:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51954
dc.description.abstractMOBA pelien suosio on kasvanut paljon muutamassa vuodessa ja niistä on tullut pelatuinpia MMO-pelejä. Lisäksi ne ovat suosittuja elektronisen urhei-lun pelejä, joilla on paljon seuraajia ympäri maailmaa. Peligenren ympärille on muodostunut vahva pelaajayhteisö, joka on mukana muokkaamassa pelejä haluamaansa suuntaan. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa genren pelejä ja niiden syntyä sekä erityisesti yhteisöjä niiden ympärillä, keskittyen kahteen tällä hetkellä suosituinpaan peliin jotka ovat League of Legends sekä Dota 2. Lähteenä on käytetty kirjallisuuden lisäksi pelejä itseään. Tutkielma koostaa minkälaisista osista tämän hetken suosituimmat e-urheilu pelit koostuvat. Peleissä on hyvin vähän eroja ja pelaamisen oppiminen on työlästä joten pelaajat todennäköisesti eivät pelaa kumpaakin peliä yhtäaikaa. Peliyhtiöt käsittelevät samoja yhteisöihin liittyviä piirteitä hieman eri tavoin keskenään.fi
dc.description.abstractMOBA games have become popular in past few years, and they are now most popular MMO-games. They are also popular in e-sport scene with many players and spectators all around the world. This genre has strong communities who help the game industries to develop these games, for example by giving feedback about communication in games. This study focuses on these games, how they were firs created and especially what kind of communities there are. I will examine two games in the genre, League of Legends and Dota 2, which are most played games in the genre at the moment. There are very little differences between the games and learning to play can take time. That is why players don't play simultaneously both games. Game companies treat similar community aspects with little different approaches.en
dc.format.extent25
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMOBA
dc.subject.otherMMO
dc.subject.otherpelaajayhteisöt
dc.subject.otherE-urheilu
dc.subject.otherDota 2
dc.subject.otherLeague of Legends
dc.subject.othergaming community
dc.subject.otherE-Sports
dc.titlePelaajayhteisöt multiplayer online battle arena-peleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611224714
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2016-11-22T14:10:53Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot