Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautio, Riitta.
dc.contributor.authorRahikka, Teemu
dc.date.accessioned2016-11-15T17:56:26Z
dc.date.available2016-11-15T17:56:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1642943
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51894
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa on pyritty selvittämään syitä kansanmusiikin opetuksen jäämiseen Kauhajoella sijaitsevan Panula-opiston virallisten opetussuunnitelmien ulkopuolelle. Vuonna 1968 perustettu musiikkiopisto sijaitsee vahvat kansanmusiikkiperinteet omaavalla paikkakunnalla, mutta sen opetussisällöt ovat aina painottuneet vahvasti klassisen musiikin puolelle. Tilanne ei ole Suomessa harvinainen, vaan käytännössä lähestulkoon kaikki Suomen musiikkioppilaitokset painottavat ensisijaisesti länsimaisen taidemusiikin opetusta. Musiikkioppilaitosten opetussisältöjä on pyritty vuosien mittaan laajentamaan koskemaan myös muita musiikin tyylilajeja muun muassa lainsäädännön, ja esimerkiksi Kauhajoella vuosina 2001–2005 toimineen Etelä-Pohjanmaan kansanmusiikin kehittämisprojektin, avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä läheisesti Panula-opiston, kansanmusiikin kehittämisprojektin tai kansanmusiikin parissa Kauhajoella työskennellyttä henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jolloin haastateltavien asiantuntijuus pääsi mahdollisimman laaja-alaisesti esille. Tutkimuksen tulokset jaoteltiin kolmeen tutkimuskysymysten ja teemahaastattelujen pohjalta kolmeen kategoriaan: taloudellisiin resursseihin, henkilökunnan osaamiseen, ja kulttuurin ja arvomaailman vaikutuksiin opetussisällöissä. Keskeisinä havaintoina tutkimuksessa olivat etenkin vasta synnytetyn musiikkioppilaitosjärjestelmän vahvasti hierarkkinen musiikkikäsitys ja sen laajat vaikutukset etenkin opettajankoulutusverkkoon 1960luvulta eteenpäin, jotka vaikuttavat myös Panula-opiston opettajiston osaamiseen. Järjestelmän kankeus sekä taloudellisten resurssien puute Panula-opistossa nousevat päätännössä keskeisiksi syiksi kansanmusiikin jäämiseen opetuksen ulkopuolelle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (67 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherPanula-opisto
dc.titleKansanmusiikin asema musiikkioppilaitoksissa : tapausesimerkkinä Kauhajoen Panula-opisto
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611154634
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2016-11-15T17:56:26Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysokansanmusiikki
dc.subject.ysotaidemusiikki
dc.subject.ysotaiteen perusopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot