Kansanmusiikin asema musiikkioppilaitoksissa : tapausesimerkkinä Kauhajoen Panula-opisto
Tässä maisterintutkielmassa on pyritty selvittämään syitä kansanmusiikin opetuksen jäämiseen Kauhajoella sijaitsevan Panula-opiston virallisten opetussuunnitelmien ulkopuolelle. Vuonna 1968 perustettu musiikkiopisto sijaitsee vahvat kansanmusiikkiperinteet omaavalla paikkakunnalla, mutta sen opetussisällöt ovat aina painottuneet vahvasti klassisen musiikin puolelle. Tilanne ei ole Suomessa harvinainen, vaan käytännössä lähestulkoon kaikki Suomen musiikkioppilaitokset painottavat ensisijaisesti länsimaisen taidemusiikin opetusta. Musiikkioppilaitosten opetussisältöjä on pyritty vuosien mittaan laajentamaan koskemaan myös muita musiikin tyylilajeja muun muassa lainsäädännön, ja esimerkiksi Kauhajoella vuosina 2001–2005 toimineen Etelä-Pohjanmaan kansanmusiikin kehittämisprojektin, avulla.
Tutkimuksessa haastateltiin viittä läheisesti Panula-opiston, kansanmusiikin kehittämisprojektin tai kansanmusiikin parissa Kauhajoella työskennellyttä henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jolloin haastateltavien asiantuntijuus pääsi mahdollisimman laaja-alaisesti esille. Tutkimuksen tulokset jaoteltiin kolmeen tutkimuskysymysten ja teemahaastattelujen pohjalta kolmeen kategoriaan: taloudellisiin resursseihin, henkilökunnan osaamiseen, ja kulttuurin ja arvomaailman vaikutuksiin opetussisällöissä.
Keskeisinä havaintoina tutkimuksessa olivat etenkin vasta synnytetyn musiikkioppilaitosjärjestelmän vahvasti hierarkkinen musiikkikäsitys ja sen laajat vaikutukset etenkin opettajankoulutusverkkoon 1960luvulta eteenpäin, jotka vaikuttavat myös Panula-opiston opettajiston osaamiseen. Järjestelmän kankeus sekä taloudellisten resurssien puute Panula-opistossa nousevat päätännössä keskeisiksi syiksi kansanmusiikin jäämiseen opetuksen ulkopuolelle.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27645]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus musiikkioppilaitoksissa : näkökulmia oppilasarvioinnin muutokseen
Hakala, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin taiteen perusopetuksen oppilasarvioinnin muutosta musiikkioppilaitoskontekstissa. Oppimisen arvioinnista ylipäätään on olemassa huomattavan laaja tieteellinen ymmärrys, mutta taiteen ... -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Oppilasvalinta ja opiskelumotivaatio Merikanto-opistossa
Karjalainen, Manne (2016)Musiikkioppilaitosten oppilasvalinnat ja niihin liittyvä musikaalisuuden testaus herättää intohimoja puolesta ja vastaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää valintakoepisteiden ja opiskelun motivaation välistä ... -
A bécsi klasszikus dalirodalom a zeneiskolai szolfézsoktatásban = The role of Viennese classical songs in teaching solfeggio at music schools
Kedves-Herczegh, Mária (University of Jyväskylä, 2011) -
"Olenko koskaan valmis?" : Kauhajoen kaupungin perusopetuksen opettajien täydennyskoulutuksen tarve
Hautaviita, Petri (2004)