Kaksikielisten lasten kielipoliittinen toimijuus päiväkodissa ja kotona
Abstract
Kielipolitiikasta puhuttaessa unohtuu helposti lasten toimijuuden tarkastelu osana
yhteisen kielipolitiikan luomista. Esittelen tässä artikkelissa 3–5-vuotiaiden lasten
toimijuutta ja lasten toimintaympäristöjä. Artikkeli pohjautuu hankkeeseen, johon
osallistuu yhdeksän kaksikielistä perhettä (suomi-ruotsi) ja kolme ruotsinkielistä
päiväkotia. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti lasten toimijuuteen kaksikielisessä
kodissa ja ruotsinkielisessä päiväkodissa. Tarkastelen alla millä tavoin lapset
muokkaavat ympäristönsä kielipolitiikkaa omilla valinnoillaan ja teoillaan.
Main Author
Format
Articles
Magazine article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/kaksikielisten-lasten-kielipoliittinen-toimijuus-paivakodissa-ja-kotona/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610134359Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0181
Language
Finnish
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Citation
- Bergroth, M. (2016). Kaksikielisten lasten kielipoliittinen toimijuus päiväkodissa ja kotona. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12.10.2016(Lokakuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/kaksikielisten-lasten-kielipoliittinen-toimijuus-paivakodissa-ja-kotona/
Funder(s)
Academy of Finland
Funding program(s)
Academy Project, AoF
Akatemiahanke, SA
![Academy of Finland Academy of Finland](/jyx/themes/jyx/images/funders/sa_logo.jpg?_=1739278984)
Copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat