Moniääninen työnohjaus : kokemuksia musiikista työnohjaajien kertomana
Tutkimuksen ”Moniääninen työnohjaus - kokemuksia musiikista työnohjaajien kertomana”
tarkoituksena oli kuvata, mitä merkityksiä taidelähtöisellä työnohjauksella oli ja mitä sillä
tarkoitettiin, kun työnohjaukseen liitettiin luovana elementtinä musiikki. Tutkimus oli
kvalitatiivinen haastattelututkimus, missä hyödynnettiin narratiivista lähestymistapaa. Sen
filosofisessa taustassa korostui sekä kokemuksen ympäristöyhteys ja vuorovaikutus että sosiaalisen
todellisuuden rakentuminen toiminnan ja merkitysten rakentumisen kautta. Tieteellisen ajattelun
lähtökohdat olivat subjektitieteellisessä tutkimuksessa, mutta siihen yhdistettiin myös
sosiodynaamista ja yhteisöllistä ajattelua. Aineito kerättiin haastattelemalla 12:sta eri puolella
Suomea vaikuttavaa työnohjaajaa, jotka käyttävät musiikkia työnohjauksissaan. Aineiston litterointi
toteutettiin sanasta sanaan editoiden ja analysoitiin pääsääntöisesti aineistolähtöistä laadullisen
aineiston analyysimenetelmää käyttäen, jossa keskeisessä asemassa oli aineiston koodaus.
Tutkimuksen keskeiset tulokset liittyivät musiikin merkitykseen työnohjauksessa. Tutkimuksen
tuloksena syntyi uusi malli ohjauksen ja musiikin yhdistämisestä. Lisäksi Wigramin (2002)
teoreettisen mallin kuvausta täydennettiin Alanteen (2014), Gabrielssonin (2010), Elliottin et al.
(1995)/Väkevän (1999) ja Hargreaves et al. (2002) teorialla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Lisensiaatintyöt [515]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikista ja kirjoittamisesta voimaa : musiikki- ja kirjallisuusterapiaa huumeidenkäyttäjien vanhemmille
Maanmieli, Karoliina; Vanninen, Anja (Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys, 2019)Musiikki- ja kirjallisuusterapiaa yhdistävä pilottihanke toteutettiin Eino Roiha Säätiön ja Irti Huumeista ry:n yhteistyönä vuonna 2013. Kurssi oli tarkoitettu huumeita käyttävien nuorten vanhemmille ja sitä markkinointiin ... -
Kokemuksia tiibetiläisten äänimaljojen käytöstä rentoutumismenetelmänä työnohjauskontekstissa
Alatalo, Kaisa (2020)Tutkimuksessa kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin ryhmä- (N=9) ja yksilötyönohjaukseen (N=2) osallistuneilta kolmea eri ammattialaa edustavilta ihmisiltä kokemuksia äänimaljarentoutuksen käytöstä rentoutusmenetelmänä ... -
Peruskoulun neljäsluokkalaisten oppilaiden näkökulmia musiikkiin ja kokemuksia musiikista oppiaineena
Holopainen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljäsluokkalaisten oppilaiden ajatuksia musiikista ja kokemuksia musiikista oppiaineena. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä oli, miten neljäsluokkalaiset määrittelevät musiikin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.