Arvon yhteisluonti Saas-ohjelmistojen kehityksessä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan arvon yhteisluomisen ilmiötä SaaS-mallisten ohjelmistojen kehityksessä. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä arvon yhteisluonnin ilmiöstä SaaS-ohjelmistojen kehityksen näkökulmasta. Tutkimuksessa tehdään johtopäätöksiä tutkittavasta ilmiöstä ensiksi kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tehtyjen havaintojen avulla muodostetaan arvon yhteisluontia SaaS-ohjelmistojen kehityksessä kuvaava malli. Tämän mallin avulla suoritetaan laadullisia haastatteluita, joista tehtyjä havaintoja verrataan kirjallisuuskatsauksessa tehtyihin havaintoihin. Tutkimuksen tuloksena on havainto vuorovaikutussuhteen tarpeellisuudesta arvon yhteisluonnin kannalta. Vuorovaikutussuhteissa ja kohtaamisissa asiakkaan kanssa arvonluonnin prosessit yhdistyvät ja tapahtuu arvon yhteisluontia. Arvon yhteisluonnin avulla voidaan pienentää asiakkaan kokemaa epävarmuutta kehitettävän palvelun sopivuudesta asiakkaan toimintaympäristöön. Luomalla arvoa yhdessä asiakkaan kanssa palvelun kehittäjät pystyvät ymmärtämään ja oppimaan asiakkaan arvonluonnin prosesseja asiakkaan toimintaympäristössä, joka parantaa kehitettävän palvelun laatua. SaaS-ohjelmistojen kehittäjät pyrkivät aktiivisesti vaikuttamaan asiakkaan käyttämiin arvonluonnin prosesseihin, jotta ne olisivat soveltuvampia SaaS-mallisten ohjelmistojen käyttöön. Tämä arvon yhteisluonnin osa-alue on muuttanut IT-talojen roolia ohjelmistokehityksessä. SaaS-kehittäjät kehittävät asiakkaan toimintaa kokonaisuudessa parantaen asiakkaan käyttämiä toimintatapoja mahdollistaen näin uusia arvonluonnin tapoja. Tutkimuksen tulokset synnyttivät jatkotutkimusaiheita, kuten arvon yhteisluonnin ilmiön konkreettinen mallintaminen käytännössä hyödynnettävään muotoon, asiakkaan ymmärtämisen onnistumisen seurannan tutkiminen ja asiakassuhteen kypsyyden vaikutus arvon yhteisluontiin.
...
This thesis examines the phenomena of co-creation of value in SaaS-development. The aim of the study is to increase understanding of the phenomena from the point of view of SaaS-development. First set of findings are based on the literature review. Based on these findings a model describing co-creation of value in SaaS-development is created. This model is then used for planning the empirical portion of the study. Qualitative interviews are conducted and the findings from the interviews are compared to the findings from literature review. The result of the study is the requirement of an interaction relationship in order to co-create value. Interactions and encounters with the customer are situations where the value creating processes are merged together and value is co-created. Value co-creation can be used to decrease uncertainty regarding the suitability of the service in customer’s environment. By co-creating the value with the customer developers are able to understand the customer and learn the value creating processes the customer utilizes in their environment. This increases the quality of the developed service. SaaS-developers are actively influencing their customer’s value creating processes in order to develop them towards better suitability for SaaS. IT-companies are improving their customer’s business processes as a whole, which creates new ways for value creation. The results of the study create topics for future research. Possible topics for future research include tangible modeling of the phenomena, measuring the success of customer understanding and the influence of the maturity of customer relationship to value co-creation.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakkaan sitoutuminen ja arvon luominen online-brändiyhteisöissä
Hytönen, Milla (2020)Web 2.0 ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet online-brändiyhteisöt, ja kiinnostus niitä kohtaan markkinoinnin tutkimuksessa on kasvanut. Online-brändiyhteisöiden ydin on yhteisön jäsenten välinen vuorovaikutus, jonka ... -
Ohjelmistojen ylläpidon tukeminen tiedonlouhinnan keinoin
Sikanen, Heikki (2004) -
Asiakaslähtöisyys, uusien liiketoimintamallien kokeilu ja iteratiivinen suunnittelu liiketoiminnan kehittämisessä suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
Tanskanen, Marko (2015)Liiketoimintamalli on käsite, joka on vakiintunut liiketalouden ammattilaisten keskuudessa 1990-luvulta alkaen elektronisen liiketoiminnan kehittymisen myötä. Huolimatta siitä, että liiketoimintamalli käsitteenä on yleistynyt, ... -
Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
Rajamäki, Tiina (2020)Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on ...