"Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista

Abstract
Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 74s. ja 1 liite. Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista ja miten he kokevat sen omassa työssään. Tutkimme, millaisia keinoja opettajilla on käytössään toteuttaessaan arviointia ja mitä käsityksiä heillä on laadukkaasta musiikin arvioinnista. Tarkastelemme musiikin opetusta alakoulussa sekä sen erityisasemaa taito- ja taideaineena. Lisäksi avaamme musiikkikasvatuksen käsitettä ja perhdymme alakoulun musiikin opetussuunnitelmaan sekä oppilasarviointiin. Tutkimus on fenomenografinen laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa musiikkia opettavaa luokanopettajaa, joilla on eri pituisia työkokemuksia musiikin opetuksesta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joita pyrittiin laajentamaan kunkin haastateltavan intressien mukaan. Litteroinnin jälkeen on pyritty nostamaan tutkimuksen oleelliset merkitykset esiin. Tutkimuksessa on käytetty fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti runsaasti aineistolainauksia, jotta opettajien käsitykset on saatu mahdollisimman aidosti esille. Tutkimuksen johtopäätelminä jaoimme luokanopettajien käsitykset musiikin arvioinnista eri kategorioihin. Musiikin arvioinnin haasteet liittyvät opettajuuteen, oppilaisiin tai muihin konkreettisiin haasteisiin. Opettajien mukaan hyviä ratkaisuja toimivaan arviointiin ovat yhteisopettajuus, oppilaan tuntemus sekä arvioinnin tavoitteiden esilletuominen. Oppilaan omilla tiedoilla, taidoilla ja asenteella on merkitystä opettajan arviointityölle. Opettajien käsityksistä erottuvat erilaiset näkökulmat laadukkaalle arvioinnille. Sellaisia ovat esimerkiksi käytänteiden jakaminen muiden opettajien kanssa, mikä on lisääntynyt myös uuden opetussuunnitelman virittämänä. Musiikin arviointi koetaan hyvin erilaiseksi kuin muut oppiaineet, sen ollessa taito-taideaine, jossa korostuvat herkkyys ja ajassa tapahtuva toiminta. Käsitykset numeerisen tai sanallisen arvioinnin puolesta eivät ole selkeitä, ja asia koettiin opettajien käsityksissä hyvin monisäikeisenä.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610184381Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share