Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLyytinen, Heikki
dc.contributor.authorLinna, Sofia
dc.date.accessioned2016-10-07T09:47:23Z
dc.date.available2016-10-07T09:47:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575523
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51561
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, tukeeko kirjain-äännevastaavuuksiin perustuva, digitaalinen GraphoGameTM lukutaidon perusteiden oppimista tehokkaasti espanjan kielessä lukutaidottomilla 1.luokan vähäosaisilla oppilailla Araucaníassa, Chilessä. Tutkimukseen valittiin viiden vähäosaisen koulun, 122 keskimäärin 6 v 4 kk ikäistä oppilasta, jotka satunnaistettiin interventio- (N=58) ja kontrolliryhmiin (N=64). Interventio alkoi keskimäärin 6 v ja 7 kk:n iässä. Interventioryhmäläiset pelasivat 1.lk:n loppupuoliskolla 4 kuukauden jakson aikana aktiivisesti kunnes oppivat lukemaan, tai vähintään 360 minuuttia. Suunniteltu peliaika oli koulusta riippuen kahdesta neljään pelipäivää viikossa, sisältäen jokaisessa ryhmässä vähintään kaksi perättäistä pelipäivää. Kukin pelipäivä sisälsi 15-20 min jaksoissa pelattuna 30-45 minuuttia harjoittelua. Interventiolla oli merkitsevä (p<.05) vaikutus kirjain-äännevastaavuuksien, fonologisen tietoisuuden ja tekstinlukutaidon kehittymiseen, mutta ei pseudosanan tunnistamisen kehittymiseen. Interventio- ja kontrolliryhmän väliset vertailut osoittivat, että interventio paransi erityisesti hyvin matalan lähtötason omaavien kirjain-äännevastaavuuksien oppimista verrattuna pelkkään kouluopetukseen osallistuneisiin. GraphoGameaTM voidaan suositella opetuksen tueksi lukutaidon ja sen perusteiden oppimiseen lukutaidottomille, heikot lukivalmiudet omaaville ensimmäisen luokan oppilaille Chilen vähäosaisiin julkisiin kouluihin.fi
dc.description.abstractThe purpose of the study was to investigate the effectiveness of a phonics based digital literacy game (GraphoGameTM) in supporting reading skills of Chilean first grade students in Spanish orthography in the disadvantaged public schools in the region of Araucanía. At the beginning of the first grade, the participants were illiterate and had a poor letter identification level. The participants (n=122), from five schools, were averagely 6 years and 4 months old at the beginning of the study. They were randomized within each class to control (n=64) and intervention groups (n=58). At the beginning of the intervention, the students were aged 6 years and 7 months on average. The four months long intervention was realized at the end of the school year, during which the students played either until they learned to read or until they reached the target of 360 minutes active playing time. Depending on the school, the playing schedule included two to four days of practice each week, including two consecutive days of practice. Each session lasted for 30-45 minutes, which was played in series divided in 15-20 minutes. Due to the results, the intervention had an effect on learning letter-sound correspondences, phonological awareness and the development of the reading ability, but not on pseudo word identification task. The comparisons of intervention and control group indicate that intervention improved the learning of letter-sound correspondences especially on the students who had the lowest starting level, when compared to control group. According to the study, the computer based literacy game GraphoGameTM, can be used as a support for teaching reading skills in Spanish orthography for first grade students with poor pre-reading skills in unprivileged public schools in Chile.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherdigitaalinen interventio
dc.subject.otherlukemaan oppiminen
dc.titleDigitaalinen oppimisympäristö vähäosaisten chileläislasten lukutaidon perusteiden tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610074293
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-10-07T09:47:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysokirjoitusjärjestelmät
dc.subject.ysoespanjan kieli
dc.subject.ysoGraphoGame-oppimispeli
dc.subject.ysodigitaalisuus
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysoköyhät
dc.subject.ysoChile
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot