Digitaalinen oppimisympäristö vähäosaisten chileläislasten lukutaidon perusteiden tukena
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, tukeeko kirjain-äännevastaavuuksiin perustuva,
digitaalinen GraphoGameTM lukutaidon perusteiden oppimista tehokkaasti espanjan kielessä lukutaidottomilla 1.luokan vähäosaisilla oppilailla Araucaníassa, Chilessä. Tutkimukseen valittiin viiden vähäosaisen koulun, 122 keskimäärin 6 v 4 kk ikäistä oppilasta, jotka satunnaistettiin interventio- (N=58) ja kontrolliryhmiin (N=64). Interventio alkoi keskimäärin 6 v ja 7 kk:n iässä. Interventioryhmäläiset pelasivat 1.lk:n loppupuoliskolla 4 kuukauden jakson aikana aktiivisesti kunnes oppivat lukemaan, tai vähintään 360 minuuttia. Suunniteltu peliaika oli koulusta riippuen kahdesta neljään pelipäivää viikossa, sisältäen jokaisessa ryhmässä vähintään kaksi perättäistä pelipäivää. Kukin pelipäivä sisälsi 15-20 min jaksoissa pelattuna 30-45 minuuttia harjoittelua. Interventiolla oli merkitsevä (p<.05) vaikutus kirjain-äännevastaavuuksien, fonologisen tietoisuuden ja tekstinlukutaidon kehittymiseen, mutta ei pseudosanan tunnistamisen kehittymiseen. Interventio- ja kontrolliryhmän väliset vertailut osoittivat, että interventio paransi erityisesti hyvin matalan lähtötason omaavien kirjain-äännevastaavuuksien oppimista verrattuna
pelkkään kouluopetukseen osallistuneisiin. GraphoGameaTM voidaan suositella opetuksen tueksi lukutaidon ja sen perusteiden oppimiseen lukutaidottomille, heikot lukivalmiudet omaaville ensimmäisen luokan oppilaille Chilen vähäosaisiin julkisiin kouluihin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610074293Use this for linking
Language
Finnish