University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkopalvelujen laadun monitorointi

Thumbnail
View/Open
297.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nousiainen, Joni
Date
2016
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Verkkopalvelut ovat nykyään keskeinen osa yritysten ja organisaatioiden kokonaispalvelutarjontaa. Verkkopalvelujen laadulla on havaittu olevan yhteys muun muassa asiakasuskollisuuteen, toiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen sekä tuottoihin. Tässä kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, miten verkkopalvelujen laatu on kirjallisuudessa määritelty sekä miten sitä voidaan mitata ja monitoroida. Tuloksista ilmenee, että verkkopalvelun laadun mittaamiseen on olemassa useita erilaisia malleja. Malleista on kuitenkin löydettävissä samoja osa-alueita. Yleisin tarkasteltu osa-alue on verkkosivusto, jonka kautta verkkopalvelu tarjotaan. Verkkosivuston laatuun liittyvät piirteet kuten ulkoasu, navigointi, helppokäyttöisyys, saatavuus, vasteaika, turvallisuus ja sisällön personointi. Mallien laatu-ulottuvuuksia voi käyttää vaatimuksina monitorointityökaluja valitessa. Lisäksi mallien asiakaskyselyjä voi itsessään käyttää monitorointityökaluina.
 
Nowadays web based services are an essential part of overall service offering in many companies and organizations. A connection has been found between quality of these services and customer loyalty, operation efficiency and profitability, profits, and more. Goal of this literature review is to answer how service quality can be defined and how it can be measured and monitored. Results show that there are various distinct models for measuring web based service quality. However, these models share some quality dimensions, of which the most common one is website. Website quality consists of elements such as design, navigation, ease of use, availability, response time, safety and content personalization. Dimensions of the quality models can be utilized as requirements when selecting monitoring tools. Also, many of the models provide questions for customer inquiries which can be perceived as monitoring tools as-is.
 
Keywords
verkkopalvelu palvelun laatu verkkokauppa E-S-QUAL SERVQUAL
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610044268

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4197]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ITIL-viitekehyksen häiriönhallinta palvelun laadun tukena : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa 

    Etkalo, Anna (2021)
    Informaatioteknologia toimii yhä vahvemmin osana liiketoimintaa, jolloin IT-palvelunhallinnan rooli nousee entistäkin merkittävämmäksi. ITIL-viitekehys (Information Technology Infrastructure Library) on kokoelma par-haita ...
  • IT-palvelutuotannon häiriöiden aiheuttajat ja palvelun laadun kehittäminen 

    Kinnunen, Mari (2020)
    Hyödynnämme tietojärjestelmiä laaja-alaisesti niin työssä kuin vapaa-ajallamme. Tietojärjestelmien merkityksen kasvaessa niiden kohtaamat suunnittelemattomat palvelukatkot muodostuvat entistä häiritsevämmiksi tekijöiksi. ...
  • Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta 

    Kauppinen, Miia (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ...
  • Tunkeutumisen esto- ja havainnointijärjestelmien soveltuvuus verkkopalveluiden suojaamiseen 

    Häkkinen, Niko (2012)
    Häkkinen, Niko Tunkeutumisen esto- ja havainnointijärjestelmien soveltuvuus verkkopalvelui-den suojaamiseen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s. Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma Ohjaaja: Veijalainen ...
  • GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan 

    Puumala, Petteri (2020)
    Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre