Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.advisorNärhi, Kati
dc.contributor.authorLaitinen, Taina
dc.date.accessioned2016-09-30T18:38:50Z
dc.date.available2016-09-30T18:38:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575576
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51490
dc.description.abstractLaitinen, Taina. 2016. Tunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa. Erityispedagogiikan ja sosiaalityön pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos. 89 sivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäisperuskoulun ammattilaisten vuorovaikutusta sekä tarkastella kriittisesti heidän tapaansa puhua tunteita herättävistä pojista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia identiteettejä tunteita herättäville pojille rakentuu oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) mukaista yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten puheessa. Lisäksi selvitettiin, millaiset puheessa ilmenevät sosiaaliset käytännöt luonnehtivat koulun ammattilaisten ja tunteita herättävien poikien ympärille rakentuvia valtasuhteita. Tutkimuksen aineisto kerättiin järjestämällä kaksi Hyvien käytäntöjen dialogia kahdessa eteläsuomalaisessa yhtenäisperuskoulussa (vuosiluokat 1–9). Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammattilaista, jotka toimivat erityisopettajan, koulunkäynninohjaajan, aineenopettajan, koulukuraattorin ja apulaisrehtorin tehtävissä. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktionistinen ja analyysimenetelmä kriittinen diskurssianalyysi. Tutkimuksessa pojille konstruoitui taparikollisen, terroristin, uhrin, villieläimen, pommin, palleron, oppilaan, riivatun, jengiläisen ja hulivilin identiteetit. Ammattilaisten puheessa pojat ovat hulivili-identiteettiä lukuun ottamatta toiminnan kohteita tai negatiivisia toimijoita. Aineistossa konstruoitui poikien ja koulun aikuisten välinen alistussuhde, joka rajoitti sekä poikien että aikuisten toiminnan mahdollisuuksia. Aineistossa ilmeni myös yhteisöreaktioon viittaavia sosiaalisia käytäntöjä ja ongelmakeskeisen paradigman piirteitä. Käytäntöjen muuttamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden tunteen vahvistamiseen yhteistoiminnallisuutta ja sosiaalista osallisuutta vahvistamalla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheryhteisöllisyys
dc.subject.otheroppilashuolto
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.otherdialogisuus
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.othersosiaalinen integraatio
dc.subject.otherpoikakulttuuri
dc.titleTunteita herättävät pojat yhteisöllistä oppilashuoltoa toteuttavien ammattilaisten diskursseissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609304244
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2016-09-30T18:38:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysooppilashuolto
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalinen integraatio
dc.subject.ysopoikakulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot