Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
Abstract
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin brändejä, brändikokemusta, tietoturvaa ja tieto-turvapalveluita. Tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mikä oli brändien ja brändikokemuksen vaikutus, kun tarkasteltiin tietoturvapalve-luiden markkinaympäristöä. Tämän tutkielman muodostamiseksi pyrittiin löy-tämään tieteellistä kirjallisuutta, joka käsitteli tietoturvapalveluiden brändejä ja näistä muodostuvaa brändikokemusta. Vastaavaa aineistoa löytyi vähän, mutta joitain vaikutuksia saatiin kuitenkin selvitettyä.
Kirjallisuuskatsauksen myötä selvisi, että ihmisten yleinen tietämys tieto-turvasta on hyvin vähäistä. Seurauksena ihmiset valitsevat useimmiten tieto-turvapalveluita, jotka omaavat vahvan brändin ja/tai kalliin hinnan, koska tä-män uskotaan heijastavan sen tarjoaman tietoturvan laatua. Tästä johtuen voi tapahtua haitallista valikoitumista, sillä vahvan brändin ja/tai kalliin hinnan omaavat tietoturvapalvelut eivät aina tarjoa parasta mahdollista tietoturvaa.
Tutkielmasta kävi myös ilmi, että ihmisten suhtautuminen tietoturvaan on negatiivista. Monissa yrityksissä työntekijät ajattelevat tietoturvan harjoittami-sen kuuluvan vain IT-henkilöiden vastuulle. Työntekijät näkevät tietoturvan hidastavan omien työtehtäviensä suorittamista. Tämän johdosta tietoturvan imagoa pyritään parantamaan ehostamalla sen brändäämistä.
Kirjallisuuskatsausta tehdessä ei löytynyt aineistoa, joka olisi käsitellyt tie-toturvapalvelun ja ihmisen vuorovaikutuksesta tapahtuvaa brändikokemusta. Tutkimalla tarkemmin brändikokemusta, jonka ihminen kokee ollessaan vuo-rovaikutuksessa tietoturvapalvelun kanssa ja selvittämällä, mitkä ärsykkeet vaikuttavat brändikokemukseen, voitaisiin parantaa tietoturvapalveluiden laa-tua entisestään. Tietoturvapalveluista voitaisiin mahdollisesti tehdä aktiivisem-pia käyttäjän välisen vuorovaikutuksen suhteen. Tämän myötä käyttäjät voisi-vat oppia enemmän tietoturvasta, mikä johtaisi parempaan ymmärrykseen myös tietoturvariskeistä. Kaikki nämä asiat voisivat edesauttaa nostamaan tie-toturvan tasoa niin yksittäisten henkilöiden, kuin myös yritysten osalta.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609224194Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.