Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin brändejä, brändikokemusta, tietoturvaa ja tieto-turvapalveluita. Tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mikä oli brändien ja brändikokemuksen vaikutus, kun tarkasteltiin tietoturvapalve-luiden markkinaympäristöä. Tämän tutkielman muodostamiseksi pyrittiin löy-tämään tieteellistä kirjallisuutta, joka käsitteli tietoturvapalveluiden brändejä ja näistä muodostuvaa brändikokemusta. Vastaavaa aineistoa löytyi vähän, mutta joitain vaikutuksia saatiin kuitenkin selvitettyä.
Kirjallisuuskatsauksen myötä selvisi, että ihmisten yleinen tietämys tieto-turvasta on hyvin vähäistä. Seurauksena ihmiset valitsevat useimmiten tieto-turvapalveluita, jotka omaavat vahvan brändin ja/tai kalliin hinnan, koska tä-män uskotaan heijastavan sen tarjoaman tietoturvan laatua. Tästä johtuen voi tapahtua haitallista valikoitumista, sillä vahvan brändin ja/tai kalliin hinnan omaavat tietoturvapalvelut eivät aina tarjoa parasta mahdollista tietoturvaa.
Tutkielmasta kävi myös ilmi, että ihmisten suhtautuminen tietoturvaan on negatiivista. Monissa yrityksissä työntekijät ajattelevat tietoturvan harjoittami-sen kuuluvan vain IT-henkilöiden vastuulle. Työntekijät näkevät tietoturvan hidastavan omien työtehtäviensä suorittamista. Tämän johdosta tietoturvan imagoa pyritään parantamaan ehostamalla sen brändäämistä.
Kirjallisuuskatsausta tehdessä ei löytynyt aineistoa, joka olisi käsitellyt tie-toturvapalvelun ja ihmisen vuorovaikutuksesta tapahtuvaa brändikokemusta. Tutkimalla tarkemmin brändikokemusta, jonka ihminen kokee ollessaan vuo-rovaikutuksessa tietoturvapalvelun kanssa ja selvittämällä, mitkä ärsykkeet vaikuttavat brändikokemukseen, voitaisiin parantaa tietoturvapalveluiden laa-tua entisestään. Tietoturvapalveluista voitaisiin mahdollisesti tehdä aktiivisem-pia käyttäjän välisen vuorovaikutuksen suhteen. Tämän myötä käyttäjät voisi-vat oppia enemmän tietoturvasta, mikä johtaisi parempaan ymmärrykseen myös tietoturvariskeistä. Kaikki nämä asiat voisivat edesauttaa nostamaan tie-toturvan tasoa niin yksittäisten henkilöiden, kuin myös yritysten osalta.
...
The purpose of this paper is to find out how brands and brand experiences in-fluence information security services in their market environment. In order to do that the goal was to find empirical studies or scientific articles which talk about information security services and how brands and brand experiences are perceived and influence in those services. During this search process it was dis-covered that such information sources were pretty scarce. Nevertheless some pointers were found considering brands and brand experiences and how they affect information security services.
It was discovered that general knowledge, when it comes to information security, is low. This results in people selecting over information security ser-vices which have a strong brand and/or a high price tag. They believe that the stronger the brand and higher the price the better the quality of the information security service is. This can be disadvantageous for the consumers because the expensive and strong brand information security services do not always pro-vide the best security.
People also have a negative image of information security in general. In many companies the employees often see information security as something that only concerns the IT-personnel. They do not see it as part of their own re-sponsibility and often describe it as a hindrance to their own work. Therefore information security providers are trying to improve the image of information security through branding processes.
While making this paper the conclusion was made that empirical studies or scientific articles considering information security services’ brand experienc-es have not been studied very widely. This is because such studies or articles were not actually found during the information search process for this paper.
Nevertheless I think that it would be beneficial for the future to study this field extensively. In order to make people understand information security bet-ter and change their image about information security in general it would be a good idea to figure out what kind of brand experiences they have while being in interaction with information security services. Also, more interactive infor-mation security services could help educate people about information security risks and at the same time offer protection against such threats.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Internal and external multisensory branding : a framework and a method for establishing multisensory brand image
Kokko, Tiia-Elina (2019)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on viitekehyksen kehittäminen moniaistiselle brändäykselle olemassa olevaan kirjallisuuteen pohjautuen. Lisäksi tutkielmassa kuvataan uuden, kyselymuotoisen Multisensory Brand ... -
Miten tietoisuus älylaitteiden tietoturvauhkista vaikuttaa älylaitteiden käyttöön
Koskinen, Ida (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sitä, miten tietoisuus älylaitteiden tietoturvauhkista vaikuttaa älylaitteiden käyttöön ja tietoturvauhkilta suojautumiseen. Älylaitteet lisääntyvät jatkuvasti esineiden internetin ... -
Milloin riitän itselleni? : viulistin työn vaikutus minäkäsitykseen
Ollula, Siru-Lina (2015)Tämä on tutkimus identiteetistä, muusikkoudesta, motivaatiosta sekä viulun vaikutuksesta minäkuvaan ja itselle riittämisen kokemiseen.rTutkimuksessani pyrin saamaan selville, mitkä asiat vaikuttavat ammattiviulistin ... -
Kalasteluviestintä ilmiönä ja kiireellisyyden kokemuksen vaikutus huijauksen onnistumiseen
Uusitalo, Minna (2019)Tässä tutkielmassa halutaan lisätä ymmärrystä kalasteluviestinnästä ilmiönä, sekä tarkastella kalasteluviesteissä käytettyjen, kiireellisyyden kokemusta lisäävien elementtien vaikutusta vastaanottajan toimintaan. Kiireellisyyden ... -
Ohjelmontikielen vaikutus tietoturvallisuuteen
Ilmo, Sasu (2023)Työssä tarkistellaan yleisiä tietoturvallisuusuhkia ja minkälaisia turvallisuus- mekanismeja ohjelmointikielissä on niitä vastaan toteutettu. Lisäksi mainitaan jonkin verran mahdollisia turvatoimia, kuten uusia kieliä ja ...