Instrumentation for time-of-flight elastic recoil detection analysis
Abstract
Time-of-flight elastic recoil detection is an ion beam based method to analyze the
elemental composition of thin film samples at different depths.
In order to improve the mass resolution and to enable kinematic correction a position sensitive gas ionization chamber energy detector was constructed. This
detector along with pre-existing timing detectors were connected to a modern
fully digitizing data acquisition setup.
This thesis describes the design of these instruments, including all aspects from
the mechanical design of the gas ionization detector to the algorithm and software development of the digitizing acquisition setup. The performance of the
system has been studied with measurements and Monte Carlo simulations. New
methods to study the data acquisition and instrumentation related effects are introduced and these methods are extended to study a proposed low energy time-
of-flight ERDA instrument design.
Lentoaika-ERDA on ionisuihkupohjainen materiaalianalyysimenetelmä, jonka avulla voidaan ohutkalvonäytteen alkuainepitoisuuksia määrittää eri syvyyksiltä pinnan läheltä. Menetelmällä voidaan määrittää samanaikaisesti kevyiden alkuaineiden, ml. vedyn, ja raskaampien aineiden pitoisuuksia. Menetelmän massaerotuskyvyn parantamiseksi ja kinemaattisen korjauksen mahdollistamiseksi tässä työssä rakennettiin paikkaherkkä kaasun ionisaatioon perustuva energiailmaisin lentoaika-ERDA-laitteiston osaksi. Tämä ilmaisin ja aiemmin rakennetut lentoaikaportit kytkettiin moderniin täysin digitoivaan datankeruuseen. Tässä väitöskirjassa kuvataan näiden laitteiden suunnitteluun vaikuttavia asioita, kaasuionisaatiokammion mekaanisesta suunnittelusta datankeruujärjestelmän algoritmi- ja ohjelmistokehitykseen. Kehitetyn laitteiston suorituskykyä tutkittiin mittausten ja Monte Carlo -tietokonesimulaatiomenetelmien avulla. Väitöskirjassa esitetään uusia menetelmiä datankeruujärjestelmään ja ilmaisimiin liittyvien ilmiöiden mallintamiseksi ja näitä menetelmiä käytetään uuden laitteistokonseptin suunnittelussa.
Lentoaika-ERDA on ionisuihkupohjainen materiaalianalyysimenetelmä, jonka avulla voidaan ohutkalvonäytteen alkuainepitoisuuksia määrittää eri syvyyksiltä pinnan läheltä. Menetelmällä voidaan määrittää samanaikaisesti kevyiden alkuaineiden, ml. vedyn, ja raskaampien aineiden pitoisuuksia. Menetelmän massaerotuskyvyn parantamiseksi ja kinemaattisen korjauksen mahdollistamiseksi tässä työssä rakennettiin paikkaherkkä kaasun ionisaatioon perustuva energiailmaisin lentoaika-ERDA-laitteiston osaksi. Tämä ilmaisin ja aiemmin rakennetut lentoaikaportit kytkettiin moderniin täysin digitoivaan datankeruuseen. Tässä väitöskirjassa kuvataan näiden laitteiden suunnitteluun vaikuttavia asioita, kaasuionisaatiokammion mekaanisesta suunnittelusta datankeruujärjestelmän algoritmi- ja ohjelmistokehitykseen. Kehitetyn laitteiston suorituskykyä tutkittiin mittausten ja Monte Carlo -tietokonesimulaatiomenetelmien avulla. Väitöskirjassa esitetään uusia menetelmiä datankeruujärjestelmään ja ilmaisimiin liittyvien ilmiöiden mallintamiseksi ja näitä menetelmiä käytetään uuden laitteistokonseptin suunnittelussa.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2016
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-6704-8
Publisher
University of Jyväskylä
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6704-8Use this for linking
ISSN
0075-465X
Language
English
Published in
Research report / Department of Physics, University of Jyväskylä