Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorArvonen, Pia
dc.date.accessioned2016-09-18T06:49:49Z
dc.date.available2016-09-18T06:49:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1574684
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51389
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena on tutkia johtajaidentiteetin rakentumista diskursiivisesta näkökulmasta. Sosiolingvistisen tutkimussuuntauksen piirissä identiteetin rakentuminen nähdään kielellisenä prosessina: identiteetti rakentuu vuorovaikutuksessa diskursiivisten prosessien kautta. Tätä taustaa vasten tavoitteena on selvittää, kuinka Applen toimitusjohtaja Tim Cookin johtajaidentiteetti rakentuu haastattelutilanteessa erilaisten kielellisten keinojen kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat erityisesti kielellisen asemoinnin keinot eli erilaisten lyhyt- ja pidempiaikaisten identiteettiasemien osoittaminen niin Cookin itsensä kuin haastattelijan toimesta. Teoreettinen viitekehys koostui Bucholtzin ja Hallin (2005) esittelemistä diskursiivisen identiteetin rakentumisen periaatteista sekä haastattelukontekstiin liittyvistä käsitteistä ja periaatteista, kuten Claymanin ja Heritagen (2002) uutishaastattelututkimuksen löydöksistä. Tutkimuksen aineisto koostui haastattelusta, jossa Tim Cook on journalisti Charlie Rosen vieraana. Analyysi tehtiin tarkastelemalla aineistossa esiintyviä kielellisen asemoinnin eri keinoja ottaen huomioon haastattelurakenteen erityispiirteet ja niiden vaikutuksen keskustelijoiden väliseen vuorovaikutukseen. Ennen laadullista aineiston analysoimista haastattelu litteroitiin noudatellen keskustelunanalyysin periaatteita. Analyysi osoitti Cookin johtajaidentiteetin rakentuvan neljän erotettavissa olevan ulottuvuuden kautta. Johtajaidentiteetin rakentuminen myös näytti heijastavan muutokseen, inspiroimiseen ja voimaannuttamiseen liittyviä diskursseja, jotka esiintyvät myös johtajuuden tutkimuksessa johtajuudesta esitetyissä määritelmissä. Tutkimus osoitti lisäksi johtajaidentiteetin voivan rakentua myös työpaikkakontekstin ulkopuolella.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (117 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherCook, Tim
dc.subject.otheridentity
dc.subject.othersocio-linguistics
dc.subject.otherconversation analysis
dc.subject.otherbroadcast interview
dc.subject.otherleadership
dc.subject.otherApple
dc.titleThe discursive construction of leader identity: Tim Cook in a broadcast interview
dc.title.alternativeTim Cook in a broadcast interview
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609184140
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-09-18T06:49:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot