Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKarjalainen, Manne
dc.date.accessioned2016-09-07T08:17:03Z
dc.date.available2016-09-07T08:17:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1573548
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51236
dc.description.abstractMusiikkioppilaitosten oppilasvalinnat ja niihin liittyvä musikaalisuuden testaus herättää intohimoja puolesta ja vastaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää valintakoepisteiden ja opiskelun motivaation välistä yhteyttä. Valintakokeena oli musiikkioppilaitoksissa yleisimmin käytetty jäljittelyyn perustuva musikaalisuuden testaus, jota käytetään myös tutkimuksen kohteena olevassa Merikanto-opistossa. Koska tutkimuksen kohteena oli Merikanto-opiston oppilasvalinta, oli tutkimuksen tarkoitus myös tarjota kehitysmahdollisuuksia Merikanto-opiston oppilasvalintaan ja opetukseen. Motivaatiota, musikaalisuutta ja musikaalisuustestejä on tutkittu paljonkin mutta motivaation ja valintakokeen tarkastelu yhdessä antaa uudenlaisia näkökulmia oppilasvalintaan ja soittamismotiiveihin. Tutkimusmenetelmäksi valitsin tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kyselyn aineisto yhdistettiin valintakokeiden tuloksiin ja näin saatua aineistoa analysoitiin määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä. Tutkimuksessa vahvistui aikaisempien tutkimusten tulos ns. kärkimotiivien olennaisuudesta musiikinharrastamisessa. Kärkimotiivit ovat: Soittamiseen ja sen tuottamiin elämyksiin perustuvat motiivit, suoritusmotiivit tai saavutusmotiivit ja –motivaatio ja vuorovaikutukseen perustuvat motiivit. Valintakokeiden pisteiden yhteys soittamismotiiveihin on hyvin kaksijakoinen, toisaalta yhteyttä ei juurikaan ole tai se on hyvin vähäinen, ja toisaalta yhteyttä esiintyy voimakkaasti. Valintakokeen pisteet ovat yhteydessä omaehtoiseen musiikinharrastamiseen, harjoitteluun, musiikkiharrastuksen tärkeyteen, esiintymiskokemuksiin ja yhteissoiton merkityksellisyyteen. Näistä etenkin kaksi ensin mainittua ovat menestyksekkään musiikinharrastamisen elinehto. Tutkimuksessa tuli esiin kärkimotiivien ymmärtämisen ja soveltamisen tärkeys käytännön opetustyössä. Nykyinen valintakäytäntö on tulosten valossa toimiva. Opettajien on tärkeä tiedostaa oppilaittensa motivaatiota opintojen aikana.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherMerikanto-opisto
dc.titleOppilasvalinta ja opiskelumotivaatio Merikanto-opistossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609073998
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2016-09-07T08:17:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysopääsykokeet
dc.subject.ysooppilasvalinnat
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomusikaalisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot