Oppilasvalinta ja opiskelumotivaatio Merikanto-opistossa
Musiikkioppilaitosten oppilasvalinnat ja niihin liittyvä musikaalisuuden testaus herättää intohimoja puolesta ja vastaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää valintakoepisteiden ja opiskelun motivaation välistä yhteyttä. Valintakokeena oli musiikkioppilaitoksissa yleisimmin käytetty jäljittelyyn perustuva musikaalisuuden testaus, jota käytetään myös tutkimuksen kohteena olevassa Merikanto-opistossa. Koska tutkimuksen kohteena oli Merikanto-opiston oppilasvalinta, oli tutkimuksen tarkoitus myös tarjota kehitysmahdollisuuksia Merikanto-opiston oppilasvalintaan ja opetukseen.
Motivaatiota, musikaalisuutta ja musikaalisuustestejä on tutkittu paljonkin mutta motivaation ja valintakokeen tarkastelu yhdessä antaa uudenlaisia näkökulmia oppilasvalintaan ja soittamismotiiveihin. Tutkimusmenetelmäksi valitsin tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kyselyn aineisto yhdistettiin valintakokeiden tuloksiin ja näin saatua aineistoa analysoitiin määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä.
Tutkimuksessa vahvistui aikaisempien tutkimusten tulos ns. kärkimotiivien olennaisuudesta musiikinharrastamisessa. Kärkimotiivit ovat: Soittamiseen ja sen tuottamiin elämyksiin perustuvat motiivit, suoritusmotiivit tai saavutusmotiivit ja –motivaatio ja vuorovaikutukseen perustuvat motiivit. Valintakokeiden pisteiden yhteys soittamismotiiveihin on hyvin kaksijakoinen, toisaalta yhteyttä ei juurikaan ole tai se on hyvin vähäinen, ja toisaalta yhteyttä esiintyy voimakkaasti. Valintakokeen pisteet ovat yhteydessä omaehtoiseen musiikinharrastamiseen, harjoitteluun, musiikkiharrastuksen tärkeyteen, esiintymiskokemuksiin ja yhteissoiton merkityksellisyyteen. Näistä etenkin kaksi ensin mainittua ovat menestyksekkään musiikinharrastamisen elinehto. Tutkimuksessa tuli esiin kärkimotiivien ymmärtämisen ja soveltamisen tärkeys käytännön opetustyössä. Nykyinen valintakäytäntö on tulosten valossa toimiva. Opettajien on tärkeä tiedostaa oppilaittensa motivaatiota opintojen aikana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Opinto-ohjaus Alkio-opistossa
Honkilahti, Mervi (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
Kansanmusiikin asema musiikkioppilaitoksissa : tapausesimerkkinä Kauhajoen Panula-opisto
Rahikka, Teemu (2016)Tässä maisterintutkielmassa on pyritty selvittämään syitä kansanmusiikin opetuksen jäämiseen Kauhajoella sijaitsevan Panula-opiston virallisten opetussuunnitelmien ulkopuolelle. Vuonna 1968 perustettu musiikkiopisto sijaitsee ... -
Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
Mattila, Susse (2010)Opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkiluokalle hakeutumista oppilaiden, vanhempien sekä opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikkiluokalle hakeutumisen taustalla olevia motiiveja, valintakokeeseen ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.