Viestintä- ja vuorovaikutuseettiset periaattet voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa : SPR:n turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminnassa työskentelevien näkemyksiä
Abstract
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää Suomen Punaisen Ristin turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminnassa työskentelevien näkemyksiä viestintä- ja vuorovaikutuseettisistä periaatteista. Tutkielmassa keskityttiin SPR:n kahteen eri piiriin. Tarkoituksena oli saavuttaa ymmärrys siitä, millaisia viestintää ja vuorovaikutusta ohjaavia periaatteita työntekijät kokevat SPR:llä ja heillä itsellään olevan, millaisena he näkevät niiden merkityksen ja kuinka ne käytännössä ilmenevät. Tämän lisäksi pyrkimyksenä oli saada tietoa työntekijöiden näkemyksistä koskien SPR:n vastaanottotoiminnan ja heidän oman työnsä viestintä- ja vuorovaikutuseettisiä haasteita ja niiden ratkaisukeinoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa henkilöä, jotka kaikki työskentelevät tai ovat työskennelleet SPR:n turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan piirissä joko palkattuina tai vapaaehtoisina työntekijöinä. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella työntekijöillä on monipuolisia näkemyksiä viestintä- ja
vuorovaikutuseettisistä periaatteista. Työntekijöiden mukaan heidän vuorovaikutustaan työssään ja SPR:n toimintaa ohjaavat monet periaatteet, ne ovat merkityksellisiä organisaation olemassaolon ja toiminnan kannalta ja ne ilmenevät vuorovaikutuksessa useilla tavoilla. Työntekijät kuvaavat kohtaavansa työssään useita viestintä- ja vuorovaikutuseettisiä haasteita, jotka usein liittyvät joko organisaation toimintaympäristöön tai organisaation sisäisiin käytänteisiin. Työntekijöiden mukaan
he omaavat myös erilaisia viestintä- ja vuorovaikutuseettisten haasteiden ratkaisukeinoja.
Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että eettisyydellä on suuri rooli SPR:n vastaanottotoiminnan viestinnässä ja vuorovaikutuksessa, ja että viestintä- ja vuorovaikutuseettisyys on sen keskeinen työkalu. Näin ollen voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tulisi selkeyttää eettisiä periaatteitaan ja nostaa ne viestintänsä ja vuorovaikutuksensa keskiöön. Viestintä- ja vuorovaikutuseettisten periaatteiden avulla voittoa tavoittelemattomat organisaatiot pystyvät kehittämään toimintaansa ja vastaamaan eettisiin haasteisiin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609073996Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish