Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorVirta, Veera
dc.date.accessioned2016-09-01T12:09:00Z
dc.date.available2016-09-01T12:09:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1573186
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51161
dc.description.abstractOpettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ja niiden avulla oppimista tapahtuu yhden oppilaan sijasta koko luokassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kysymyksiä oppilaat esittävät erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa. Lisäksi tutkittiin, millaisissa tilanteissa oppilaiden kysymykset esiintyivät ja miten opettajat vastasivat niihin. Tutkimuksen aineistona olivat videotallenteet 57 erityisopetuksen oppitunnilta. Aineistoa kerättiin sekä ylä- että alakoulun puolelta erityisluokista sekä osa-aikaisesta erityisopetuksesta. Aineistosta poimittiin kaikki vuorovaikutustilanteet, jotka saivat alkunsa oppilaiden oma-aloitteisista ja oppitunnilla käsiteltävään aiheeseen liittyvistä pohdiskelevista kysymyksistä, faktatietokysymyksistä sekä monimutkaista tiedonkäsittelyä edellyttävistä kysymyksistä. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat esittivät erityisopetuksen ympäristössä eniten syvällisiä ajattelustrategioita vaativia pohdiskelevia kysymyksiä. Oppilaat esittivät kysymyksiä opettajan vuoron keskellä, opettajan ja toisen oppilaan vuoropuhelun aikana sekä opettajan salliman tilan aikana. Opettajat reagoivat oppilaiden kysymyksiin antamalla oppilaalle suoran vastauksen, kääntämällä kysymyksen takaisin oppilaille sekä sivuuttamalla tai torjumalla oppilaan kysymyksen tai sen sisältämän aiheen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (62 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherresponssi
dc.titleOppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609013938
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-09-01T12:09:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityisoppilaat
dc.subject.ysokysymykset
dc.subject.ysovastaukset
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot