"Oli vahinko, et kaikki onnistu niin hyvin. Urheilulukio oli täydellinen urheilijan polku mulle." : hiihtäjien kokemuksia 2000-luvun urheilulukioista

Abstract
Milla Saarinen (2016). ”Oli vahinko, et kaikki onnistu niin hyvin. Urheilulukio oli täydellinen urheilijan polku mulle.” Hiihtäjien kokemuksia 2000-luvun urheilulukiosta. Pro gradu-tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 132 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia hiihtäjien kokemuksia urheilulukion käymisestä, siellä opiskelemisesta ja urheilemisesta. Tavoitteena oli myös selvittää, miten urheilulukioiden toi-mintaa voisi kehittää entistä paremmaksi. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisena haastattelututkimuksena. Koehenkilöinä tutkimuksessa oli 23 urheilulukion käynyttä hiihtäjää ympäri Suomen. Hiihtäjät olivat tasoltaan kaikki vähintään hyviä kansalli-sen tason hiihtäjiä, sen lisäksi joukossa oli muutama A-maajoukkuehiihtäjä sekä yksi maail-manmestari. Aineisto kerättiin välillä kesä- syyskuu vuonna 2015, ja aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisesti. Tulkinnassa pyrittiin löytämään tiedostettuja ja tiedostamattomia syitä sille, miksi toiset hiihtäjistä olivat onnistuneet urheilulukiovuosinaan menestymään sekä hiihdossa että opinnoissa, ja miksi taas toisilta se ei ollut onnistunut. Lisäksi syitä pyrittiin löytämään sille, mitkä tekijät tekivät urheilulukiosta täydellisen urheilijan polun lukiosta kan-sainväliselle hiihdon huipulle. Tulkinnan palasista pyrittiin rakentamaan kertomus siitä, mitä hiihtäjät ovat urheilulukiossa kokeneet, ja mitkä tekijät sekä hiihtäjässä itsessään että urheilu-lukiossa ympäristönä ovat kokemukseen eniten vaikuttaneet. Hiihtäjien yksilöllisten koke-musten pohjalta pyrittiin rakentamaan ehdotuksia siitä, miten urheilulukioita ja niiden toimin-taa voisi jatkossa kehittää. Tulkintaa pyrittiin syventämään useiden eri teorioiden avulla. Tutkimuksessa urheilulukio ja siellä opiskelu koettiin hyvin eri tavoin, ja kokemukset vaihte-livat hiihtäjien kesken hyvin paljon, vaikka he olisivat käyneet samaa lukiota ja samaan ai-kaan. Keskeisimmiksi tekijöiksi hiihtäjien kokemuksien pohjalta esiin nousivat omat luon-teenpiirteet ja motivaatiotekijät kuten tavoiteorientaatio. Tämän lisäksi isoon rooliin nousivat kodin tuki ja sosiaalinen tukiverkosto, oma nuoruusiän kehitys suhteessa nykylukion haastei-siin sekä urheilun asema ja merkitys omassa elämässä. Haasteiksi havaittiin muun muassa se, että miten kilpailusuuntautuneessa ympäristössä kuten urheilulukiossa voidaan tukea opiskeli-jan tavoiteorientaation kehittymistä, ja miten nuoria urheilijoita voidaan auttaa yhdistämään opiskelu ja urheilu siten, että ne tukevat toisiaan. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin henkilö-kohtaisten luoteenpiirteiden ja kotikasvatuksen merkitys ja se, miten isoa roolia ne todellisuu-dessa näyttelevätkään menestyvän urheilijan taipaleella. Tutkimus osoitti, että vaikka nykypäivänä urheilulukiot toimivat eri selvitysten mukaan hyvin, ei niiden tehtävä ole helppo. Nuoret urheilijat tulevat lukioihin hyvin eri lähtötilanteista ja erilaisissa kehitysvaiheissa, ja koulun tulisi pystyä tukemaan heitä sekä opiskelussa että urhei-lussa, sekä kasvattamaan heitä kokonaisvaltaisesti. Tutkimuksessa havaittiin, että lukiolla ja etenkin siellä toimivilla aikuisilla kuten opettajilla, valmentajilla ja opinto-ohjaajilla on iso rooli siinä, mihin suuntaan nuorten urheilijoiden ura lähtee.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608293901Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share