KUOMA – Mielekkään ympäristön puolesta
Lonkila, H. (2016). KUOMA – Mielekkään ympäristön puolesta. Tahiti: taidehistoria tieteenä, 2016(1). http://tahiti.fi/01-2016/kentalta-ja-arkistosta/kuoma-%e2%80%93-mielekkaan-ympariston-puolesta/
Published in
Tahiti: taidehistoria tieteenäAuthors
Date
2016Copyright
© Lonkila & Taidehistorian seura, 2016.
Jyväskylän yliopistossa toimiva Kulttuuriympäristön tutkimuksen maisterikoulutus, KUOMA,
kokoaa yhteen kulttuuriympäristöalan opiskelijoita ja asiantuntijoita. KUOMAssa opiskellaan
kulttuuriympäristön tutkimusta neljän oppiaineen lähtökohdista, tarkastellaan
kulttuuriympäristön ilmiöpohjaisuutta ja korostetaan käytännön prosesseja opiskelussa.
Museologian, nykykulttuurin tutkimuksen, taidekasvatuksen ja taidehistorian näkökulmat
kulttuuriympäristöön ovat KUOMAn opetussuunnitelman perustana. Opetuksessa painotetaan
käytännön kysymysten nostamista teoreettisen tarkastelun kohteeksi ja teorian palauttamista
käytännön kulttuuriympäristötyöhön. Esittelen tässä kirjoituksessa KUOMAn koulutuksen
lähtökohtia ja tavoitteita.
Publisher
Taidehistorian seuraISSN Search the Publication Forum
2242-0665Keywords
Original source
http://tahiti.fi/01-2016/kentalta-ja-arkistosta/kuoma-%e2%80%93-mielekkaan-ympariston-puolesta/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25522785
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rakennetun ympäristön suojelun muuttuvat arvot : Siuronkallion työväenasutus ja kulttuuriperintökäsitteen monimuotoistuminen
Wallenius, Anni-Riina (2012)Tutkimuksessa tarkastellaan rakennetun ympäristön arvottamisessa tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia rakennussuojelukäytäntöihin. Nokian Siuronkallion työväen asuntoalueen kautta pohditaan ilman kokonaissuunnitelmaa ... -
Mättään kulttuuri oppimisympäristönä
Hanka, Heikki (Lieksan kaupunki, 2019) -
Pantajalkaiset – mielekkään elämän narratiivit valvontarangaistuksen suorittajien kertomana
Vähäkangas, Petri (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin neljän valvontarangaistuksen suorittajan yhden kysymyksen haastatteluun kertomia vastauksia narratiivisesti. Tutkittavien kertomuksista etsittiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, ... -
"Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
Mäkinen, Hanna; Määttä, Tanja (2018)Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa ... -
Kuvataiteen taikaa : Csikszentmihalyin flow-teoria mielekkään oppimisprosessin rakentajana
Räisänen, Maarit (2015)