Luennolla lusimassa? : luennolla istuminen, itsenäinen opiskelu ja tenttiosaaminen
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan sitä, ketkä menestyvät taloustieteen kurssin tentissä. Tilastoaineiston avulla voimme
kontrolloida useita taustamuuttujia ja tutkia, onko luentoläsnäololla tai itsenäisellä opiskelulla vaikutusta
tenttiosaamiseen. Tutkimusasetelman tekee poikkeukselliseksi se, että kurssin jokainen luento muodostaa oman
itsenäisen kokonaisuuden. Tämän lisäksi opiskelijoiden läsnäoloa, itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja tenttipisteitä
mitataan luentokohtaisesti. Opiskelijat itse arvioivat kurssin opetuksen kauttaaltaan varsin korkeatasoiseksi.
Tästä huolimatta luentoläsnäololla ei ole vaikutusta tenttipisteisiin, mikäli opiskelijoiden lähtötasoa
kontrolloidaan. Ainoastaan itsenäisellä opiskelulla vaikuttaisi olevan positiivinen vaikutus tenttimenestymiseen.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2015
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Kansantaloudellinen Yhdistys
Original source
http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2015/09/nieminen-rajala.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607083537Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-8427
Language
Finnish
Published in
Kansantaloudellinen aikakauskirja
Citation
- Nieminen, M., & Rajala, L. (2015). Luennolla lusimassa? : luennolla istuminen, itsenäinen opiskelu ja tenttiosaaminen. Kansantaloudellinen aikakauskirja, 111(3), 354-360. http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2015/09/nieminen-rajala.pdf
Copyright© Tekijät & Kansantaloudellinen Yhdistys, 2015.