Kulttuuriympäristöohjelmien kulttuuriympäristö
Abstract
Kulttuuriympäristö-käsite on kritiikistä huolimatta vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa
kulttuuriperintö- ja ympäristöhallinnossa ja sen käyttö on viime vuosina yleistynyt myös
hallinnollisen käytön ulkopuolella. Käsitteenä se on osoittautunut moniulotteiseksi ja
joustavaksi ja sen sisällöstä käydään jatkuvaa neuvottelua. Käsite otettiin hallinnolliseen
käyttöön alueellisen ja paikallisen kulttuuriympäristöohjelmatyön aloittamisen yhteydessä
1990-luvulla. Kulttuuriympäristöohjelmien tavoitteena on ollut välittää tietoa ympäristön
kulttuuriperintöarvoista ja vahvistaa säilyttävän näkökulman huomioimista maankäytön- ja
rakentamisen suunnittelussa. Ohjelmatyössä keskeistä on ollut suunnitelmallisuuden, tiedon
sekä eri hallinnonalojen ja muiden osallisten välisen yhteistyön lisääminen. Kotimainen
lainsäädäntö, kansainväliset sopimukset ja niiden viranomaistoiminnalle asettamat
kulttuuriperinnön ja luonnonympäristöjen säilyttämis- ja hoitovelvoitteet ovat toimineet
ohjelmatyön raameina. Ohjelmatyötä on kuitenkin tehty eri puolella Suomea alueellisista ja
paikallisista lähtökohdista, alueellisten ja paikallisten resurssien ja osaamisen mukaan.
Artikkelissani pohdin, millaisia käsityksiä kulttuuriympäristöstä alueellinen
kulttuuriympäristöohjelmatyö tuottaa ja ylläpitää.
Main Author
Format
Articles
Research article
Published
2015
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Taidehistorian seura
Original source
http://tahiti.fi/04-2015/tieteelliset-artikkelit/kulttuuriymparistoohjelmien-kulttuuriymparisto/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607083549Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
2242-0665
Language
Finnish
Published in
Tahiti: taidehistoria tieteenä
Citation
- Kähkönen, S. (2015). Kulttuuriympäristöohjelmien kulttuuriympäristö. Tahiti: taidehistoria tieteenä, 2015(4). http://tahiti.fi/04-2015/tieteelliset-artikkelit/kulttuuriymparistoohjelmien-kulttuuriymparisto/
Copyright© Kähkönen & Taidehistorian seura, 2015.