Työntekijöiden käsitykset ja kokemukset kuulluksi tulemisesta organisaatiomuutoksessa

Abstract
Tämän puheviestinnän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli ymmärtää organisaatiomuutoksen kokeneiden työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia kuuntelemisesta ja kuulluksi tulemisesta. Tarkoituksena oli siten lisätä tietoa kuuntelemisesta ja kuulluksi tulemisesta vuorovaikutusilmiöinä sekä selvittää, miten ne toteutuvat käytännössä organisaatiomuutoksen kontekstissa työntekijän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Avoimeen teemahaastatteluun osallistui yhdeksän työntekijää kuudesta yrityksestä Suomessa ja Iso-Britanniassa. Tutkimushenkilöitä yhdisti tietotyön tekeminen sekä tuore kokemus omaan työhön vaikuttaneesta organisaatiomuutoksesta. Organisaatiomuutoksen tyyppi vaihteli organisaatioittain, ja yritykset edustivat eri toimialoja. Tutkielman tulokset kuvaavat työntekijöiden käsityksiä hyvän kuuntelemisen piirteistä yleisesti sekä työyhteisön tasolla, kuten myös heidän näkemyksiään kuulluksi tulemisesta. Tuloksissa ilmenee myös se, millaisia seurauksia kuulluksi tulemattomuudella on. Organisaatiomuutoksen kontekstissa kuuntelemisen ilmiö esiintyy kuuntelijan roolin, vuorovaikutustilanteiden sekä kuuntelemiskäytänteiden tasoilla. Kuulluksi tulemisen kokeminen muutosprosessissa näyttää merkitsevän sitä, että työntekijöitä kuunnellaan heidän työhönsä tai tunteisiinsa liittyvissä asioissa. Tämän tutkielman tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia, sillä kuuntelemisella ja kuulluksi tulemisella on suuri merkitys työhyvinvoinnin kannalta. Kun työntekijät tulevat kuulluiksi muutosprosessissa, he kokevat voivansa vaikuttaa, mikä lisää luottamusta ja arvostusta organisaatiota ja sen johtoa kohtaan, ja siten vahvistaa henkilöstön sitoutumista organisaatiomuutokseen. Muutosprosessin aikana työntekijöiden kokemukset ja tunteet ovat hyvin merkittäviä myös työntekijän henkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Tämän tutkielman tulosten perusteella työntekijöiden kuulluksi tulemisella näyttäisi olevan myös työn suorittamisen sekä organisaatiomuutoksen onnistumisen kannalta suuri merkitys. Tutkielman tuloksia on mahdollista hyödyntää suunniteltaessa organisaatiomuutoksiin liittyvää sisäistä viestintää ja vuorovaikutuskäytänteitä, sillä tutkielma tarjoaa uusia näkökulmia kuuntelemisen ja kuulluksi tulemisen ilmiöihin työyhteisöviestinnässä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606303404Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share