Kulttuurisen pääoman muodot koulutuksen periytyvyydessä
Abstract
TIIVISTELMÄ
Rytkönen, Maria. 2016. Kulttuurisen pääoman muodot koulutuksen periytyvyydessä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelma. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos. 91 sivua.
Koulutuksen periytyvyyden taustalla olevia rakenteita ei kyetä ymmärtämään pelkästään sosioekonomisten tekijöiden avulla (Stocke 2007). Eriytyvät koulutiet rakentuvat varhain riippuen vanhempien koulutuksesta, taloudellisista resursseista sekä strategisesta tiedosta (Kosunen 2016; Pulkkinen & Roihuvuo 2014; Kalalahti 2014; Merenluoto 2009). Lasten kyvykkyydet ovat riippuvaisia vanhempien resursseista tarjota niille hedelmällinen ympäristö ja kannustus.
Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää koulutuksen periytyvyyttä tilastollista tarkastelua syvällisemmin; kuinka periytyminen tapahtuu arjessa, joissa kulttuurinen, sosiaalinen ja taloudellinen pääoma kietoutuvat yksilön resursseiksi ja siten nousevat tilastollisiksi yhteyksiksi.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostaa Pierre Bourdieun (1986; 1991; Bourdieu & Passeron 1977) kulttuurisen pääoman käsite, jonka eri muotojen ilmenemistä koulutuksen periytyvyyteen tarkastellaan korkeakouluopiskelijoiden haastattelupuheessa.
Tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, millaisia muotoja kulttuurinen pääoma saa korkeakouluopiskelijoiden puheessa ja miten muodot yhdistyvät koulutuksen periytyvyyteen sekä millaista tietoa kulttuurisen pääoman muodot kuljettavat.
Koulutuksen periytyvyyden mekanismien ymmärtämistä syvennetään eri sosioekonomisista taustoista tuleville korkeakouluopiskelijalle suunnatuin teemahaastatteluin. Haastatteluiden avulla syvennetään ymmärrystä koulutuksen periytyvyyden rakenteesta perehtymällä haastateltavien lapsuuden kodin kulttuurisen ympäristön resursseihin ja kulttuurisen pääoman muotoihin. Haastattelun analysointimenetelmänä käytettiin luokittelevaa sisältöanalyysiä.
Tuloksissa vahvistuivat käsitykset siitä, että koulutuksen edellytykset rakentuvat kulttuurisessa ilmapiirissä koulun ulkopuolisella ajalla vanhempien tai muiden aikuisten manageroimana. Strateginen tieto toimii kulttuurisen pääoman muotojen, ja sosiaalisen ja taloudellisen pääoman yhteenkietojana sekä koulutuksen periytymisen väylänä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606092984Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.