Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorLuoma, Laura
dc.contributor.authorNarsakka, Sini
dc.date.accessioned2016-06-06T14:14:31Z
dc.date.available2016-06-06T14:14:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50137
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää älylaitteiden eli älypuhelimen, tabletin ja kannettavan tietokoneen käyttöä lukiolaisten ruotsin kielen oppimisessa, erityisesti sanaston oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisissa tilanteissa älylaitteita hyödynnetään ruotsin kielen opiskelussa lukiossa. Lisäksi haluttiin selvittää käyttävätkö lukiolaiset yhä kirjamuotoisia sanakirjoja ja miten lukiolaiset etsivät tietoa tai ottavat selvää sanojen merkityksistä. Tutkimukseen osallistui 26 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin kevättalvella 2016 kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake koostui sekä monivalintaväittämistä että avoimista kysymyksistä. Tutkimustulokset analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittivat, että lukiolaiset hyödyntävät älylaitteita ruotsin kielen oppimisessa ahkerasti ja käyttävät kirjamuotoisten sanakirjojen sijaan enimmäkseen Internetissä olevia sanakirjoja. Älylaitteita käytetään eniten apuna sekä suomen- että ruotsinkielisten sanojen merkitysten selvittämiseen ja kääntämiseen, mutta myös kielioppitehtäviin. Pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää. Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuitenkin tuleville opettajille tietoa siitä, miten nuoret hyödyntävät älylaitteita ruotsin kielen ja sanaston oppimisessa.fi
dc.format.extent34
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersmarta apparater
dc.subject.otherordinlärning
dc.subject.otherspråkinlärning
dc.subject.otherdigitalisering
dc.subject.otherordbetydelser
dc.titleHur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606062936
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2016-06-06T14:14:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot