Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde,
millaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja sijaisvanhemman
näkökulmasta sekä millaisia ovat eri tahojen tekemien arviointien yhteydet.
Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat mukana Pesäpuu ry:n toteuttamassa,
sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukemiseen kehitetyssä SISUKAS -
interventioprojektissa, joten tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli myös selvittää
intervention aikana tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen aineisto kerättiin
kyselylomakkeilla yhteensä 20 sijoitetulta 5–10-vuotiaalta lapselta, heidän
opettajiltaan ja sijaisvanhemmiltaan SISUKAS -projektin alkaessa 2013 ja
päättyessä 2015.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijoitetut lapset kokivat opettajaoppilassuhteensa
keskimäärin hyvin myönteisinä. Lisäksi lasten ja opettajien
arviot opettaja-oppilassuhteesta ja lapsen toveriongelmien määrästä olivat
hyvin samansuuntaiset erityisesti SISUKAS -projektin päättyessä: mitä
lämpimämmäksi opettaja koki suhteensa oppilaaseen, sitä myönteisemmäksi
myös lapsi arvioi suhteensa opettajaan. Lisäksi mitä enemmän lapsi arvioi
itsellään olevan toveriongelmia loppumittauksessa, sitä enemmän myös
opettaja raportoi lapsella olevan toveriongelmia. Tutkimuksen tulokset
osoittivat lisäksi, että niin opettajat, sijaisvanhemmat kuin lapset itsekin näkivät
lasten prososiaaliset taidot hyvin samalla tavalla: mitä paremmaksi lapsi arvioi
prososiaaliset taitonsa, sitä paremmaksi myös hänen opettajansa ja
sijaisvanhempansa arvioivat hänen taitonsa. Keskimäärin lasten
vuorovaikutussuhteissa ei tapahtunut muutoksia intervention kuluessa, mutta
lasten välillä oli suuria yksilöllisiä eroja. Opettaja-oppilassuhteen laadun
muutos intervention kuluessa oli hyvin yksilöllinen ja myös vertaissuhteissa
muutokset olivat erilaisia sekä jokaisen lapsen että jokaisen arvioijan kohdalla.
Sijoitettujen lasten sosiaaliset suhteet ja taidot tulee siis huomioida
moniulotteisesti. Jokainen sijoitettu lapsi on yksilö; hänellä on ainutlaatuinen
elämänpolku, joka vaikuttaa kehitykseen.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606012809Use this for linking
Language
Finnish