Show simple item record

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorPanula, Tuuli
dc.contributor.authorParviainen, Aino
dc.date.accessioned2016-05-23T17:49:46Z
dc.date.available2016-05-23T17:49:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542058
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49893
dc.description.abstractMaahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa oppilaalle tarvittavat valmiudet opiskella yleisopetuksessa. Se on usein oppilaan ensikosketus suomalaiseen koulujärjestelmään ja yhteiskuntaan, aloittaen siten maahanmuuttajaoppilaan integroitumisprosessin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettajamisesta. Lisäksi tutkimuskohteena oli, miten valmistavan luokan oppilaiden integroitumista tuetaan suomalaiseen koulujärjestelmään. Tutkimusaineisto kerättiin kolmesta eri kaupungista ja se koostui yhdeksän valmistavan luokan opettajan haastattelusta. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa opettajat kokivat opetuksen eriyttämisen haastavaksi. Koulujen käytössä olevat resurssit nähtiin joko työtä rajoittavana tai mahdollistavana kunnasta tai koulusta riippuen. Oppilaiden siirtymistä yleisopetukseen tuettiin integroimalla heitä valmistavan vuoden aikana mahdollisimman paljon yleisopetuksen tunneille. Lisäksi kodin ja koulun yhteistyö koettiin pääasiallisesti toimivana esiin nousseista haasteista huolimatta. Suurin osa opettajista koki viihtyvänsä valmistavan luokan opettajana. Tässä tutkimuksessa saadut tulokset antavat aihetta kiinnittää huomiota valmistavan opetuksen rakenteeseen sekä erityisesti yläasteikäisten maahanmuuttajien kouluun ja yhteiskuntaan kiinnittymiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (130 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervalmistava opetus
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.othermaahanmuuttajataustaiset oppilaat
dc.subject.othermonikulttuurisuus
dc.subject.otherintegraatio
dc.titleOpettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605232671
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-05-23T17:49:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysovalmistava opetus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysointegraatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record