Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta
Abstract
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa
kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen
lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on
antaa oppilaalle tarvittavat valmiudet opiskella yleisopetuksessa. Se on usein
oppilaan ensikosketus suomalaiseen koulujärjestelmään ja yhteiskuntaan, aloittaen
siten maahanmuuttajaoppilaan integroitumisprosessin. Tämän tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettajamisesta.
Lisäksi tutkimuskohteena oli, miten valmistavan luokan oppilaiden
integroitumista tuetaan suomalaiseen koulujärjestelmään. Tutkimusaineisto
kerättiin kolmesta eri kaupungista ja se koostui yhdeksän valmistavan luokan
opettajan haastattelusta. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa opettajat kokivat opetuksen eriyttämisen haastavaksi.
Koulujen käytössä olevat resurssit nähtiin joko työtä rajoittavana tai mahdollistavana
kunnasta tai koulusta riippuen. Oppilaiden siirtymistä yleisopetukseen
tuettiin integroimalla heitä valmistavan vuoden aikana mahdollisimman paljon
yleisopetuksen tunneille. Lisäksi kodin ja koulun yhteistyö koettiin pääasiallisesti
toimivana esiin nousseista haasteista huolimatta. Suurin osa opettajista
koki viihtyvänsä valmistavan luokan opettajana. Tässä tutkimuksessa saadut
tulokset antavat aihetta kiinnittää huomiota valmistavan opetuksen rakenteeseen
sekä erityisesti yläasteikäisten maahanmuuttajien kouluun ja yhteiskuntaan
kiinnittymiseen.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605232671Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish