Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta

Abstract
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa oppilaalle tarvittavat valmiudet opiskella yleisopetuksessa. Se on usein oppilaan ensikosketus suomalaiseen koulujärjestelmään ja yhteiskuntaan, aloittaen siten maahanmuuttajaoppilaan integroitumisprosessin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettajamisesta. Lisäksi tutkimuskohteena oli, miten valmistavan luokan oppilaiden integroitumista tuetaan suomalaiseen koulujärjestelmään. Tutkimusaineisto kerättiin kolmesta eri kaupungista ja se koostui yhdeksän valmistavan luokan opettajan haastattelusta. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa opettajat kokivat opetuksen eriyttämisen haastavaksi. Koulujen käytössä olevat resurssit nähtiin joko työtä rajoittavana tai mahdollistavana kunnasta tai koulusta riippuen. Oppilaiden siirtymistä yleisopetukseen tuettiin integroimalla heitä valmistavan vuoden aikana mahdollisimman paljon yleisopetuksen tunneille. Lisäksi kodin ja koulun yhteistyö koettiin pääasiallisesti toimivana esiin nousseista haasteista huolimatta. Suurin osa opettajista koki viihtyvänsä valmistavan luokan opettajana. Tässä tutkimuksessa saadut tulokset antavat aihetta kiinnittää huomiota valmistavan opetuksen rakenteeseen sekä erityisesti yläasteikäisten maahanmuuttajien kouluun ja yhteiskuntaan kiinnittymiseen.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605232671Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share