Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBjörn, Piia.
dc.contributor.authorKorhonen, Heli
dc.date.accessioned2016-05-23T13:11:11Z
dc.date.available2016-05-23T13:11:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1541997
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49890
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ääneen ajatteluun kannustavalla menetelmällä vaikutusta oppilaiden sanallisten tehtävien ratkaisutaitojen kehittymiseen ja kuinka pysyviä saavutetut taidot ovat. Toiseksi tarkasteltiin sitä, onko kahden erilaisen interventioryhmän välillä eroa tässä kehityksessä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli myös se, millaisia virhetyyppejä heikosti suoriutuvilla oppilailla esiintyy ratkaisuprosessin aikana. Tämä tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyössä tekemää KERMA – Kerro, mitä ajattelet - tutkimusprojektia, joka toteutettiin kuusiviikkoisena interventiotutkimuksena syksyn 2015 aikana kolmella paikkakunnalla Suomessa (N = 128). Alkumittauksissa heikot pistemäärät saaneet oppilaat jaettiin kahteen interventioryh-mään. Ryhmässä 1 (n=6) oppilaat saivat yksilöllistä tukea yleisopetuksen ryhmässä. Ryhmän 2 (n=8) oppilaat työskentelivät pienryhmässä. Muut oppilaat jaettiin kahteen vertailuryhmään: passiiviseen vertailuryhmään (n= 17–19) ja aktiiviseen vertailuryhmään (n= 91-95). Tulokset osoittivat, että ryhmistä riippumatta kaikkien oppilaiden sanallisten tehtävien laskutaito kehittyi intervention aikana ja intervention vaikutukset laskutaitoon olivat pysyviä. Interventioryhmien välillä kehitys erosi suuntaa antavasti siten, että pienryhmässä tukea saaneet saavuttivat korkeampia ratkaisuyritysten pistemääriä. Oppilaiden virhetyyppien analyysissa virheet jakautuivat tasaisesti laskuvirheisiin, väärän laskutoimituksen valintoihin sekä valintavirheisiin. Tulosten perusteella voidaan suuntaa antavasti todeta, että matematiikassa heikosti menestyvien sanallisten tehtävien ratkaisutaito kehittyi ääneen ajatteluun kannustavan menetelmän avulla. Ratkaisutaidon kehityksessä ei ollut eroja siinä, saivatko oppilaat tukea pienryhmässä vai yleisopetuksen ryhmässä. Sanallisia tehtäviä ratkaistaessa interventioryhmien oppilailla oli, kuten odotettua, haasteita sekä aritmeettisissa perustaidoissa että oikeiden laskustrategioiden hallinnassa. Opetuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että perustaitoja tulee harjoittaa strategioiden ohella.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (49 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherääneen ajattelun - menetelmä
dc.titleMatematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605232666
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-23T13:11:12Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysovirheanalyysi
dc.subject.ysointerventio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot