Matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidon kehittäminen ääneen ajattelun -menetelmän avulla
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ääneen ajatteluun kannustavalla menetelmällä vaikutusta oppilaiden sanallisten tehtävien ratkaisutaitojen kehittymiseen ja kuinka pysyviä saavutetut taidot ovat. Toiseksi tarkasteltiin sitä, onko kahden erilaisen interventioryhmän välillä eroa tässä kehityksessä. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli myös se, millaisia virhetyyppejä heikosti suoriutuvilla oppilailla esiintyy ratkaisuprosessin aikana.
Tämä tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyössä tekemää KERMA – Kerro, mitä ajattelet - tutkimusprojektia, joka toteutettiin kuusiviikkoisena interventiotutkimuksena syksyn 2015 aikana kolmella paikkakunnalla Suomessa (N = 128). Alkumittauksissa heikot pistemäärät saaneet oppilaat jaettiin kahteen interventioryh-mään. Ryhmässä 1 (n=6) oppilaat saivat yksilöllistä tukea yleisopetuksen ryhmässä. Ryhmän 2 (n=8) oppilaat työskentelivät pienryhmässä. Muut oppilaat jaettiin kahteen vertailuryhmään: passiiviseen vertailuryhmään (n= 17–19) ja aktiiviseen vertailuryhmään (n= 91-95).
Tulokset osoittivat, että ryhmistä riippumatta kaikkien oppilaiden sanallisten tehtävien laskutaito kehittyi intervention aikana ja intervention vaikutukset laskutaitoon olivat pysyviä. Interventioryhmien välillä kehitys erosi suuntaa antavasti siten, että pienryhmässä tukea saaneet saavuttivat korkeampia ratkaisuyritysten pistemääriä. Oppilaiden virhetyyppien analyysissa virheet jakautuivat tasaisesti laskuvirheisiin, väärän laskutoimituksen valintoihin sekä valintavirheisiin.
Tulosten perusteella voidaan suuntaa antavasti todeta, että matematiikassa heikosti menestyvien sanallisten tehtävien ratkaisutaito kehittyi ääneen ajatteluun kannustavan menetelmän avulla. Ratkaisutaidon kehityksessä ei ollut eroja siinä, saivatko oppilaat tukea pienryhmässä vai yleisopetuksen ryhmässä. Sanallisia tehtäviä ratkaistaessa interventioryhmien oppilailla oli, kuten odotettua, haasteita sekä aritmeettisissa perustaidoissa että oikeiden laskustrategioiden hallinnassa. Opetuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että perustaitoja tulee harjoittaa strategioiden ohella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tehtävien ominaisuuksien ja lukutaidon yhteys matematiikan tehtävien ratkaisuprosenttien muutoksiin
Lehtola, Piia; Hiltunen, Jenna; Pulkkinen, Jonna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
Hallitseeko ylioppilaskokelas pitkän matematiikan? : pitkän matematiikan tehtävien aihealuejaottelua ja tehtäväkohtaisten pisteiden analysointia
Tallila, Tiia (2013)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO, Matematiikan ja tilastotieteen laitos Tallila, Tiia: Hallitseeko ylioppilaskokelas pitkän matematiikan? Pitkän matematiikan tehtävien aihealuejaottelua ja tehtäväkohtaisten pisteiden ... -
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin
Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt ... -
Sanallisten tehtävien kompleksisuuden rakentuminen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjoissa
Niutanen, Veera (2020)Tässä tutkielmassa tarkastelen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjojen sanallisia tehtäviä ja niiden kompleksisuuden rakentumista virketasolla. Tutkimus kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tekstintutkimuksen tutkimuskentille, ... -
Sanallisten tehtävien esiinmarssi : lyhyen matematiikan ylioppilaskoetehtävät vuosina 1970-2009
Vihtilä, Merja (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.