Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoini, Anne
dc.contributor.authorLaitinen, Mari
dc.contributor.authorMarkkanen, Iina
dc.date.accessioned2016-05-22T16:11:57Z
dc.date.available2016-05-22T16:11:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49879
dc.description.abstractTämä laadullinen tutkimus selvitti lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja päivähoidon aloituksen yhteydessä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tukikeinoja käytetään silloin, kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Tällä tarkoitetaan päivähoidossa aloittamista ensimmäistä kertaa tai vaihtamista toiseen päiväkotiin. Lisäksi haluttiin selvittää sosiaalisia tukikeinoja päivähoidon aloituksessa. Tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin parihaastatteluilla, joissa haastateltiin lastentarhanopettajia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa kysymykset olivat ennalta suunniteltuja, mutta valmiita vastausvaihtoehtoja ei annettu. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulosten perusteella lastentarhanopettajien käyttämiä tukikeinoja oli paljon, ne jakautuivat kolmeen päätulokseen: lastentarhanopettajan käyttämät tukikeinot, sosiaaliset tukikeinot sekä kasvatuskumppanuus, joka nostettiin myös tutkimuskysymyksen alakysymykseksi haastatteluissa saamansa painotuksen vuoksi. Tutkimus osoitti, että tukikeinoja käytettiin paljon päivähoidon aloituksessa ja niistä oltiin tietoisia, mutta niiden käyttöön kaivattiin enemmän aikaa. Tukikeinojen käyttöä pidettiin tärkeänä lapsen sopeutumisen kannalta päivähoitoon.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpäivähoidon aloitus
dc.subject.othertukikeinot
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.othersopeutuminen
dc.subject.otherkasvatuskumppanuus
dc.title"Kaikkemme aina tehdään, että kaikki sopeutuis mahdollisimman jouhevasti" : lastentarhanopettajien käyttämät tukikeinot päivähoidon aloituksen yhteydessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605222652
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-22T16:11:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot