Show simple item record

dc.contributor.authorSnell, Jari
dc.date.accessioned2016-05-13T10:14:52Z
dc.date.available2016-05-13T10:14:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1537100
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49772
dc.description.abstractSnell, Jari. 2016. Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen – Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 55s., 5 liitettä. Liikuntavälitunti on oiva paikka purkaa energiaa kesken koulupäivän. Liikuntavälitunnin aikana voi harrastaa liikuntaa oman mielensä mukaisesti ja hyvässä seurassa kavereiden kanssa. Liikkuvien koulujen välituntisin tapahtuvat liikunta-aktiviteetit toimivat erittäin hyvin alakoulujen puolella, mutta myös yläkouluissa on alettu järjestää liikunnallista välituntitoimintaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko liikuntavälituntiin osallistumisella vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen. Tutkimus tehtiin espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisille ja tarkoituksena oli selvittää oppilaiden omien tuntemuksien perusteella, vaikuttaa liikuntavälitunneilla harrastaminen fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen. Lisäksi halusin selvittää, miten oppilaat kokevat liikuntavälitunnin omassa koulupäivässään. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja se tehtiin ainekirjoitusten avulla eli oppilaat pääsevät kertomaan omia ajatuksiaan esseen muodossa. Ainekirjoitus integroitiin äidinkielen opintoihin, jotta materiaalista saataisiin mahdollisimman kattava. Äidinkielen opettajat arvostelivat kirjoitetut aineet. Tutkimusaineisto koostui 21 oppilaan ainekirjoituksista. Tutkimusta analysoitiin oppilaiden omien kokemusten perusteella. Suurimmalle osalle oppilaista kokemukset liikuntavälitunnin vaikutuksista kohdistuivat siihen, että liikunnalla on merkitystä fyysiseen aktiivisuuteen sekä jaksamiseen koulupäivän aikana. Oppilaat eivät kuitenkaan kokeneet, että liikuntavälitunnilla olisi suoranaista vaikutusta oppmiseen. Koulussa jaksaminen ja vireystila liikuntavälitunnin jälkeen oli kuitenkin huomattavasti parempaa ja sitä kautta keskittyminen tunneilla oli myös helpompaa. Avainasanat: liikuntavälitunti, oppiminen , jaksaminen, fyysinen aktiivisuusfi
dc.description.abstractSnell, Jari 2016. Impact on physical activity, vitality and learning if participating organized school break time physical activity. Case study of personal opinions of eighth graders in comprehensive school in Espoo. Department of Sport Scienses, University of Jyväskylä, Master`s theses in Sport Pedagogy, 55pp, 5 appendices. Organized school break time physical activity is a wonderful opportunity to release the surplus energy during schooldays. During school break time one can make free individual choices between different physical activities in good company, with friends. Schools that belong to so called “Liikkuva koulu”-network (a network of schools that are committed to organizing physical activity during school breaks) have organized break time activities successfully at primary schools, but these physical activities during school break times are being introduced also to comprehensive schools. The purpose of this study is to find out if participating to organized school break time sports has an impact on adolescents’ level of physical activity, vitality and learning. The group studied were eighth graders of a comprehensive school in Espoo. The aim of the study was to find out if participating to school break time physical activity has a positive effect on the level of their physical activity in general and in their vitality and learning capacity. The adolescents were asked to give their personal opinion on the matter. Moreover, I wanted to determine how adolescents experience the organized school break time physical activity as a part of their school day. This is a qualitative case study that was done by analyzing adolescents’ essays in which they were allowed to express their thoughts freely. The essay was integrated into Finnish and Literature courses in order to acquire an extensive material. Finish and Literature teachers graduated the essays. The corpus consists of twenty one individual essays. The study was realized by analyzing adolescents’ own experiences. According to the analysis, a vast majority of the adolescents felt that organized school break time activity had a positive impact on their physical activity levels and on their vitality. However, the adolescents did not feel that the activity had had a direct positive impact on their learning. Energy levels enabling adolescents’ coping with school work and their vitality were high after organized school break time activities and this way it was much easier for them to concentrate in class. Key words: break time physical activity, learning, vitality, physical activityen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (61 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleLiikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen : tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
dc.title.alternativeTapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605132540
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2016-05-13T10:14:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysovälitunnit
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record