Opettajien välisen vertaistuen hyödyntäminen opetusteknologian käytössä

Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on löytää tietoa opettajien välisen vertaistuen hyödyntämisestä opetusteknologian käytössä. Tutkielmalla pyritään myös selvittämään, pystytäänkö vertaistuella lisäämään opetusteknologian käyttöä. Tutkimus on tehty hyödyntäen grounded theorya eli ankkuroitua teoriaa ja avointa haastattelua. Vaikka grounded theory on aineistolähtöinen tutkimustapa, tutkimuksen alussa on tehty kirjallisuuskatsaus tieteellisyyden vuoksi. Grounded theory mahdollistaa avoimen lähestymistavan ongelmaan ja ilmiön syvällisemmän ymmäryksen. Tutkielmaa lähdettiin tekemään tästä aiheesta siksi, että tutkimusta tällaisesta ongelmanasettelusta ei juurikaan ole. Opetusteknologian käyttö ei ole Suomessa vielä sillä asteella, mitä sen pitäisi olla. Uusi opetussuunnitelma tulee voimaan 1.8.2016 ja siinä on asetettu tavoitteet tieto- ja viestintäteknologian (TVT) osaamiselle. Kaikille oppilaille tulee tarjota mahdollisuus TVT-taitojen kehittämiseen ja opetusta tulee tehdä suunnitelmallisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin löytää tietoa, voisiko opetusteknologian käyttöä lisätä vertaistuen avulla. Tutkimuksen perusteella selvisi, että vertaistuki lisää opetusteknologian käyttöä. Tutkimuksen lopputuloksena saatiin myös uusi teoria: eri taustatekijöillä on vaikutusta vertaistukeen, joka vaikuttaa opettajien toimintaan opetusteknologian kontekstissa. Taustatekijöihin kuuluu organisaatiokategoria, joka sisältää koulutuksen, resurssit, viestinnän ja johtamisen. Taustatekijät mahdollistavat vertaistuen. Vertaistuen kategoria sisältää vertaistuen muodot, joita ovat koulutukset, vierikoulutukset ja informaali vertaistuki. Tästä kaikesta tulee vaikutuksia opettajien käytökseen: itsevarmuus lisääntyy, asenteet muuttuvat, käyttö lisääntyy ja osaaminen kasvaa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605122529Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share