"Voi olla myös kaks äitiä" : lasten näkemyksiä oman perheensä erityisyydestä

Abstract
Tämä tutkimus käsittelee 4-6-vuotiaiden sateenkaariperheissä elävien lasten käsityksiä omasta perheestään ja sen erityisyydestä. Yhteiskunnallisissa keskusteluissa painottuvat sekä aikuisten asenteet ja ennakkoluulot erilaisia perheitä kohtaan että näkemykset lapsille suotuisista perheoloista. Myös sateenkaariperhetermi viittaa toisen tai useamman vanhemman asemaan seksuaali- tai sukupuolivähemmistöryhmän jäsenenä. Katseen ei tulisi kuitenkaan kiinnittyä pelkkiin aikuisiin vaan myös lapsiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa tilaa lasten näkemyksille oman perheensä erityisyydestä ja sen vaikutuksista lapsuuteen. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla viittä 4-6-vuotiasta lasta. Aineisto muodostui lasten kotona nauhoitetuista ja jälkeenpäin litteroiduista teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin kautta. Tutkimuksessa ilmeni, että lapset näkivät yhdessä asumisen ja yhdessäolon määrittävän perhettä vahvimmin. Oma, heteronormatiivisesta perhemallista poikkeava perhe nähtiin yhtenä useista perhemuodoista eikä muihin perheisiin nähden eikä eroja juurikaan nähty. Lapset eivät olleet myöskään kohdanneet ennakkoluuloja vertaisryhmässään perheensä suhteen. Vanhempien roolit jakautuivat lasten puheissa tasaisesti eikä biologisen ja sosiaalisen vanhemman rooleissa näkynyt merkittäviä eroja. Lasten perhekertomuksista erottui kolme erityispiirrettä: lapset tarkastelivat perhettään lapsikeskeisesti, oma perhe nähtiin erityisenä, joskaan ei erilaisena muihin perheisiin nähden ja vanhempien roolijako muotoutui lasten puheessa tasavertaisesti. Tutkimuksen perusteella sateenkaariperheissä varttuneet varhaiskasvatusikäiset lapset vaikuttivat olevan tyytyväisiä omaan perheeseensä sekä perhetaustaansa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112496Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share