Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
Abstract
TIIVISTELMÄ
Korhonen, Suvi-Tuulia. 2016. Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 43 si-vua.
Kasvattajien sensitiivisyys on varhaiskasvatuksen laadun ehto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kasvattajan sensitiivisyys näyttäytyy vuorovai-kutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin sensitiivisyyden käsitteen kautta kasvattajan toimintaa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Huomio suunnattiin erityisesti kasvattajan tapaan tunnistaa ja vastata lapsen viesteihin.
Tutkimusaineisto koostui kahdesta ohjatun toiminnan hetken havain-noinnista yhdessä (Keski-Suomen) päiväkodissa. Havainnointikerroilla videoi-tiin kasvattajan ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Videoitua aineistoa oli yh-teensä noin 44 minuuttia. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisena teo-riasidonnaisena sisällönanalyysinä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Laeversin sensitiivisyyden määritelmään pohjautuvaa AES-mittaria.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena ilmeni, että kasvattaja toimi vuorovai-kutuksessa lasten kanssa enimmäkseen sensitiivisyydeltään korkealla tasolla. Useimmin kasvattajan sensitiivisyys näyttäytyi lapsen viestin kuuntelemisena ja lapsen viestiin vastaamisena. Vahvimmin kasvattajan sensitiivisyys näyttäy-tyi hänen tavassaan osoittaa lapselle lämpöä ja kiintymystä. Tällöin kasvattaja sitoutui vuorovaikutukseen syvästi, osoitti ilmaisuissaan eläytyvänsä lapsen tunnetilaan sekä ohjasi lapsia rauhallisesti ja perustellen.
Tulosten valossa voidaan todeta, että kasvattajan toiminta vuorovaikutuksen aikana täytti varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitut varhaiskasvattajien edellytykset: kasvattaja oli sitoutunut vuorovaikutuksen, herkkä lapsen viesteille ja reagoi lapsen emootioihin ja tarpeisiin. Kasvattajalla oli siis kykyä toimia sensitiivisesti vuorovaikutuksessa lasten kanssa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112495Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish