Recent Submissions

  • Miksi englannin kieli ei taivu? 

    Paakki, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)
    ”Osaan hyvin englannin kieliopin, rakenteen ja sanaston. Kuuntelemisessa ja lukemisessa ei ole mitään ongelmia, mut kun pitäis puhua, niin sanat ei vaan tule ulos…”. Miksi englannin puhumistilanteessa tuntuu tulevan vastaan ...
  • Saksaa leikitellen – materiaalipaketti saksankieliseen kielisuihkutukseen 

    Pentikäinen, Titta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)
    Kielisuihkutus alkaa varmaankin olla tuttu sana kieltenoppimisen ja -opetuksen parissa toimiville. Mutta mitä kielisuihkutuksessa voisi tehdä ja mistä saada ideoita kielisuihkutuksen toteuttamiseen? Sitä itse muutama vuosi ...
  • Lisää toimintaa vieraan kielen tunneille helposti! 

    Meuronen, Meija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)
    Kieltä ei opita pelkästään kirjoja lukemalla ja niistä sanalistoja pänttäämällä. Monet oppijat ovat visuaalis-taktiilisia ja siksi monikanavaiset, toiminnalliset menetelmät voivat auttaa heitä ja kaikkia muitakin oppijoita ...
  • Luovia reittejä minuun – kirjallisuusterapian lyhyt oppimäärä äidinkielelle ja kirjallisuudelle 

    Auvinen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)
    Jokainen lapsi ja nuori kantaa repussaan tarinoita, identiteettikertomuksia. Oppitunneilla pääsee opetussuunnitelmien kauniista muotoiluista huolimatta helposti unohtumaan, että opettajuus ja opiskelijuus ovat karkeimmillaan ...
  • Raising the Profile of Sign Language Teachers in Finland 

    De Weerdt, Danny; Salonen, Juhana; Liikamaa, Arttu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)
    Sign language teaching in Finland has a long history. In contrast, sign language teacher training programs and research into the sign languages of Finland both know a short history. Due to this contrast, the field of ...
  • Migrationsbedingte Mehrsprachigkeit im finnischen Fremdsprachenunterricht 

    Linderoos, Petra (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)
    Wir alle sind gegenwärtig Zeitzeugen eines sich rasant entwickelnden gesellschaftlichen Wandels, der einerseits mit Schlüsselbegriffen wie Digitalisierung, Globalisierung, Individualisierung charakterisiert werden kann, ...
  • Pohjoismaiset kieliparlamentaarikot koolla 

    Kangasvieri, Teija; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)