dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Ruohonen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2016-04-21T04:23:59Z | |
dc.date.available | 2016-04-21T04:23:59Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49387 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla tutkin ops-perusteiden 2014 ja ops-perusteiden 2004 yhteneväisyyksiä ja eroja. Tutkielmassa sivutaan myös Eurooppalaisen viite-kehyksen merkitystä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uudistukset keskipitkässä ruotsissa koskevat en-sinnäkin ruotsin kielen aloitusiän aikaistamista 6. luokalle. Lisäksi uudet opetussuunnitelman perusteet perusopetukselle sisältävät uuden kielitaidon arvioinnin asteikon (Kehittyvä kielitaito), joka on uudistunut, suomalainen sovellettu versio Eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesta arviointiasteikosta. Myös ideologisia muutoksia on havaittavissa kuten monilukutaito. Myös Eurooppalainen kielisalkku työskentely on saanut paikkansa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | den medellånga lärokursen i svenska | |
dc.subject.other | GLGU 2014 | |
dc.subject.other | GLGU 2004 | |
dc.subject.other | innehållsanalys | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.title | Innehållsanalys av grunderna för läröplanen 2004 och 2014 : vad som förnyas i grunderna för läroplanen av den medellånga lärokursen i svenska? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604212277 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-04-21T04:24:00Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |