Virtuaalihyödykkeiden myynnin huomioon ottaminen pelisuunnittelussa

Abstract
Tutkielma käsittelee virtuaalihyödykkeiden myyntiä ja siihen vaikuttamista pelisuunnittelun avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää virtuaalihyödykkeiden ostokäyttäytymistä ja löytää keinoja, joilla pelisuunnittelu voi tukea virtuaalihyödykkeiden myyntiä ansaintamallina. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena käyttäen virtuaalihyödykkeiden ostokäyttäytymistä ja myyntiä sekä pelisuunnittelua käsitteleviä tutkimuksia. Virtuaalihyödykkeiden ostokäyttäytymistä kuvataan pelaajien asenteiden, ostomotiivien ja virtuaalihyödykkeiden ominaisuuksien kautta. Pelisuunnittelun keinoja vaikuttaa virtuaalihyödykkeiden myyntiin kuvataan niiden kysyntään vaikuttamisen, asiakkuussuhteiden muodostamisen ja pelin tasapainon sekä pelissä etenemisen näkökulmasta. Tutkielman keskeisenä tuloksena todetaan kuluttajien asenteilla virtuaalihyödykkeiden myyntiä kohtaan olevan huomattava vaikutus ostokäyttäytymiseen. Ostopäätös voi olla negatiivisesta asenteesta johtuen kielteinen, vaikka suhtautuminen itse peliä kohtaan voi olla positiivinen. Tämä voi osoittautua haasteeksi pelisuunnittelulle, sillä asenteet virtuaalihyödykkeiden myyntiä kohtaan ovat usein negatiivisia. Toisena keskeisenä tuloksena ovat pelisuunnittelun keinot vaikuttaa virtuaalihyödykkeiden myyntiin. Pelin mekaniikan suunnittelulla voidaan vaikuttaa virtuaalihyödykkeiden kysyntään ja asiakkuussuhteisiin. Lisäksi virtuaalihyödykkeiden vaikutus pelin tasapainoon osoittautuu merkittäväksi tekijäksi.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604202273Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share