Korkeakoulukiusaamisen yhteys opiskelijan opiskelukykyyn ja opintomenestykseen

Abstract
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, mikä yhteys korkeakoulukiusaamisella on opiskelijan opiskelukykyyn, opinnoissa etenemiseen ja opintomenestykseen. Opiskelijan opiskelukykyä tarkasteltiin sosiaalisen opiskeluympäristön ja omien voimavarojen osa-alueiden näkökulmasta. Kiinnittyminen opiskelijayhteisöön kuuluu opiskelukyvyn sosiaalisen opiskelijaympäristön alle. Opiskelu-uupumus ja tyytyväisyys koulutusalan valintaan luokiteltiin tässä tutkimuksessa kuuluvan opiskelijan omiin voimavaroihin. Tutkielma toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkielmassa keskityttiin opiskelijoiden keskinäisiin, vertaisryhmissä tapahtuviin kiusaamiskokemuksiin joko kiusaajan, kiusatun tai kiusaaja-uhrin roolissa. Tutkielman aineisto oli kerätty osana Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimusta 2012 (Kunttu & Pesonen 2013) ja se koostui 4403 korkeakouluopiskelijan vastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen SPSS–tilasto-ohjelmaa. Tulokset osoittavat, että korkeakoulukiusaamisella on negatiivinen yhteys opiskelijan opiskeluyhteisöön kiinnittymiseen. Kiusaajat ja opiskelijat, joilla ei ollut kiusaamiskokemuksia, arvioivat kiinnittymisen opiskeluyhteisöön helpoksi. Kiusaaja-uhrien arvio opiskeluyhteisöön kiinnittymisestä oli huomattavasti muita ryhmiä negatiivisempi. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että kiusaamisella on yhteyttä myös opiskelijan kokemaan opiskelu- uupumukseen sekä tyytyväisyyteen alan valinnasta. Yhteys oli negatiivinen kiusaaja-uhrien ja kiusattujen ryhmien kohdalla ja puolestaan positiivinen kiusaajien ryhmän ja opiskelijaryhmän kohdalla, jolla ei ollut kiusaamiskokemuksia. Opiskelijaryhmällä, jolla ei ollut kiusaamiskokemuksia, opinnot etenivät keskimääräisesti hyvin. Heillä on tulosten perusteella realistinen kuva omasta opintomenestyksestään sekä positiivinen tunne opinnoista. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä korkeakoulussa tapahtuvasta kiusaamisesta sekä sen negatiivisesta yhteydestä opiskelijan opintomenestykseen sekä opiskelukykyyn. Voidaan todeta, että korkeakoulukiusaaminen on niin opiskelijoille kuin korkeakouluille haitallinen ilmiö, joka vaatii jatkotutkimusta. Tutkimusaihetta voidaan syventää tulevaisuudessa tarkastelemalla kiusaamisen yhteyttä kaikkiin opiskelukyvyn osa-alueisiin sekä tutkimalla sen pitkäaikaisvaikutuksia työelämään siirryttäessä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604062019Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share