Show simple item record

dc.contributor.advisorMakkonen, Pekka
dc.contributor.advisorVarsaluoma, Jukka
dc.contributor.authorKoskela, Jukka
dc.date.accessioned2016-03-21T18:25:29Z
dc.date.available2016-03-21T18:25:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49144
dc.description.abstractVideopelit ovat viime vuosina nousseet suuren yleisön tietoisuuteen, mistä etenkin täällä Suomessa on kiittäminen kotimaisten pelifirmojen menestystari-noita. Yksi tekijä videopelien suosion takana on niiden kyky tuottaa positiivisia kokemuksia, eli niitä on hauska pelata. Tähän kokemukseen taas vaikuttaa olennaisesti pelin käytettävyys, jonka yksi tärkeä osatekijä on pelin käyttöliit-tymä. Käyttöliittymän on esimerkiksi oltava helppo oppia ja selkeä, vaikka se koostuukin monesta eri osa-alueesta. Videopelejä on myös olemassa monenlaisia. Strategia-, toiminta- ja urhei-lupelit ovat kestosuosikkeja, mutta jo jonkin aikaa ovat seikkailupelit alkaneet nostaa suosiotaan vuosikausien hiljaisemman kauden jälkeen. Koska seikkailu-pelit ovat yksi perinteisimmistä peligenreistä, tarjoavat ne hyvän lähtökohdan vertailevalle tutkimukselle. Tutkielmassa tarkastellaan tapauskohtaisesti graafisten seikkailupelien käyttöliittymiä, tarkoituksena löytää vastauksia siihen, miten kyseiset käyttöliit-tymät ovat vuosien saatossa kehittyneet ja mitkä tekijät ovat niihin vaikuttaneet. Teknisen kehityksen merkitys tässä suhteessa on ollut huomattava, mutta myös pelikohtaisilla suunnitteluratkaisuilla on ollut suuri vaikutus kunkin pelin käyt-töliittymän toteutuksessa.fi
dc.description.abstractLately, videogames have made their way into public awareness on a larger scale than ever. One of the reasons of their popularity is their ability to generate positive experiences, i.e. videogames are fun to play. An essential factor of these experiences is the games usability, of which the user interface (UI) is an integral part. The UI has to be easy to learn and manage, even though it is made of many components. Videogames are also very varied. Strategy, action and sports games are always popular, but lately, after an extended period of relative silence, adven-ture games are making a comeback. Because of their long history, they provide good grounds for studying the development of user interfaces. This thesis studies the UI’s of selected graphical adventure games. First it is necessary to identify typical characteristics of adventure games. General usa-bility theories and heuristics are also reviewed in the context of adventure games. It is then possible to get a better understanding of how the user interface in graphical adventure games have changed during the years and what factors have caused these changes. In this study, four selected adventure game titles are discussed, in order to identify these changes. The role of technological ad-vancement is apparent in these findings, but certain decisions made in design-ing the studied games also have an impact on their respective user interfaces.en
dc.format.extent41
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervideopeli
dc.subject.otherseikkailupeli
dc.subject.otherkäyttöliittymä
dc.subject.otherkäytettävyys
dc.titleGraafisten seikkailupelien käyttöliittymien kehitys
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603211912
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2016-03-21T18:25:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record