Avatarin ulkonäön vaikutus käyttäjänsä käytökseen ja kognitioihin
Virtuaalimaailmojen suosion kasvun myötä yhä useammat kokevat virtuaalisia
maailmoja avatarien eli digitaalisten edustajiensa kautta. Yleistymisen myötä on tämän il-
miön vaikutuksien tutkiminen on ajankohtaista. Tässä tutkielmassa tehdään katsaus siihen,
miten avatarin ulkonäkö vaikuttaa käyttäjäänsä. Fyysisessä maailmassa ulkonäkö vaikuttaa
laaja-alaisesti ja sen vaikutus ulottuu virtuaalimaailmoihin. Vaikutukset on jaettu tutkielmas-
sa kolmeen kategoriaan: sosiaaliseen, toiminnalliseen ja kognitiiviseen. Avatarin ulkonäön
vaikutukset ovat moninaiset ja niiden tutkiminen on tärkeää. With the rise in popularity of virtual worlds more and more people experience
virtual worlds through avatars, their digital representations. As this phenomenon becomes
more common its research becomes more current. This study is an overview to how the
avatars affect their users. Appearance has a pervasive influence in the physical world and
it’s influence reaches virtual worlds. In this study the effects have been divided into three
categories: social, functional and cognitional. The effects of avatar’s appearance are various
and research on them is important.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5321]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorokaudenajan vaikutus voiman- ja tehontuottoon sekä suorituskyvyn vaikutus näiden muuttujien rytmiin
Haikarainen, Timo (2005) -
Psykoterapian vaikutus minäkäsitykseen : psykoterapian käynnistämän muutosprosessin vaikutus korkeakouluopiskelijoiden minäkäsitykseen
Pahkinen, Tuula (1987)The study examines change in self-concept in patients after receiving individual psychotherapy. The survey sample consisted of 279 patients drawn from among the outpatients of mental health services for students from five ... -
Kylmäaltistuksen ja vaatetuksen vaikutus aerobisen kuormituksen aikana : vaikutus ihmisen eräisiin fysiologisiin muuttujiin ja subjektiivisiin tuntemuksiin
Sorvisto, Pasi; Vaappo, Marko (2001) -
Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
Lehikoinen, Simone (2021)Facebookista on kasvanut yksi merkittävin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin käyttäjämäärät lähenevät jo neljää miljoonaa. Verkkokauppojen määrät jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.