Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja.
dc.contributor.authorSikala, Tiina
dc.date.accessioned2016-03-21T11:32:08Z
dc.date.available2016-03-21T11:32:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1524731
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49136
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien tapa asemoida itsensä yhteistyössä. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, miten koulu voisi paremmin tukea ADHD-diagnoosin saaneita ja ylipäätään tukea tarvitsevia oppi-laita yhteistyössä vanhempien kanssa. Tutkimuksen aineistona oli 13 ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman teemahaastettelua, joita tarkasteltiin laadulli-sen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti vanhempien kokemusten kodin ja koulun yhteistyöstä olevan pääosin kielteisiä. Kasvatuskumppanuuden näkökulmasta ihanteellista aitoa kump-panuutta kyllä koettiin, mutta sen toteutuminen oli sattumanvaraista ja monilta osin puutteellista. Suurimmat esteet kumppanuuden kokemiselle muodostuivat kodin ja koulun erilaisista tavoista nähdä lapsi ja lapsen tarpeet sekä opettajien haluttomuudes-ta tai kyvyttömyydestä nähdä vanhemmat kumppaneina työssään. Koetut yhteistyön haasteet saivat vanhemmat aktiivisesti kamppailemaan sekä lastensa että omien oike-uksiensa puolesta, mikä uuvutti ja raskautti vanhempia. Tulokset peräänkuuluttavat koulujen ADHD-tiedon lisäämisen lisäksi vanhem-mat kohtaavaa vuorovaikutusta sekä taitoa keskustella erilaisista näkemyksistä mo-lempia osapuolia kuulevasti ja kunnioittavasti. Sekä lapsen että kodin ja koulun eduksi koettiin se, että opettajat ja vanhemmat vetivät yhtä köyttä lapsen kasvuun ja oppimi-seen liittyvissä kysymyksissä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (79 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherADHD-diagnoosi
dc.subject.othervanhempi
dc.subject.otheropettaja
dc.subject.otheryhteistyö
dc.subject.otherkasvatuskumppanuus
dc.titleADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603211905
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-03-21T11:32:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysodiagnoosi
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysokasvatuskumppanuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot