Peruskouluaikaisten psyykkisten ongelmien yhteys ammattiopintojen keskeyttämiseen
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksessa tarkasteltiin peruskouluaikaisten psyykkisten ongelmien yhteyttä ammattiopintojen keskeyttämiseen. Tavoitteena oli tutkia koulun keskeyttämiseen vaikuttavia riskitekijöitä tässä aineistossa ja selvittää, mitkä niistä ennustivat koulun keskeyttämistä voimakkaimmin.
Tutkimuksen aineisto on peräisin Niilo Mäki Instituutin vuosina 2009–2012 toteuttamasta Motivoimaa -hankkeesta. Noin 2 500 Jyväskylän ammat-tiopiston opiskelijaa täytti Internetissä kyselyn, jolla selvitettiin muun muassa opiskelijoiden aikaisempaa ja sen hetkistä mielenterveyden tilaa sekä muita koulun keskeyttämiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Aineisto analysoitiin käyttämällä logistista regressioanalyysia, jotta saatiin selville muuttujien yhteys tutkittavaan ilmiöön.
Analyysin mukaan peruskouluaikaiset psyykkiset ongelmat ovat vahvin ammattiopintojen keskeyttämisen ennustaja. Ne ennustavat ammattiopintojen keskeyttämistä vahvemmin kuin ammattiopintojen alun aikainen psyykkinen pahoinvointi. Peruskoulun mielenterveysongelmat näkyivät kuitenkin psyykkisinä ongelmina myös ammattiopiston alkaessa. Seuraavaksi eniten koulun keskeyttämistä selitti nuoren asumismuoto. Erityisopetustausta sekä ulkoinen ongelmakäyttäytyminen olivat myös yhteydessä koulun keskeyttämiseen, mutta niiden selitysaste jäi pienemmäksi kuin peruskouluaikaisiin psyykkisiin ongelmiin viittaavat tekijät ja asumismuoto.
Syyt koulun keskeyttämisen taustalla ovat moniulotteiset: ennustavat tekijät ovat yhteydessä toisiinsa. Jo yhden riskitekijän esiintyminen lisää todennäköisyyttä muiden riskitekijöiden puhkeamiselle. Koulutuksen keskeyttämistä ennustaa erityisesti usean riskitekijän esiintyminen yhtäaikaisesti. Jotta ongelmakierteen alkaminen voitaisiin estää, tulee panostaa varhaiseen tunnistamiseen ja puuttumiseen.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29824]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aikuisten turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten mielenterveyden ja psyykkisten ongelmien erityispiirteet
Snellman, Olli; Seikkula, Jaakko; Wahlström, Jarl; Kurri, Katja (Sosiaalilääketieteen yhdistys ry, 2014) -
Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa
Tahkola, Leena (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, ... -
Kehityksen ja oppimisen ongelmien varhainen tunnistaminen Lene-arvioinnin avulla : kehityksen ongelmien päällekkäisyys ja jatkuvuus 4-6-vuotiailla sekä ongelmien yhteys koulusuoriutumiseen
Valtonen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2009)Riitta Valtonen selvitti tutkimuksessaan, miten Lene-arviointimenetelmä toimii kehityksen ongelmien varhaisessa tunnistamisessa ja miten hyvin menetelmän avulla voidaan ennakoida koulun alkuvaiheessa esiin tulevia oppimisen ...