University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peruskouluaikaisten psyykkisten ongelmien yhteys ammattiopintojen keskeyttämiseen

Icon
2.6 Mb

Authors
Fingerroos, Sara |
Nieminen, Essi
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin peruskouluaikaisten psyykkisten ongelmien yhteyttä ammattiopintojen keskeyttämiseen. Tavoitteena oli tutkia koulun keskeyttämiseen vaikuttavia riskitekijöitä tässä aineistossa ja selvittää, mitkä niistä ennustivat koulun keskeyttämistä voimakkaimmin. Tutkimuksen aineisto on peräisin Niilo Mäki Instituutin vuosina 2009–2012 toteuttamasta Motivoimaa -hankkeesta. Noin 2 500 Jyväskylän ammat-tiopiston opiskelijaa täytti Internetissä kyselyn, jolla selvitettiin muun muassa opiskelijoiden aikaisempaa ja sen hetkistä mielenterveyden tilaa sekä muita koulun keskeyttämiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Aineisto analysoitiin käyttämällä logistista regressioanalyysia, jotta saatiin selville muuttujien yhteys tutkittavaan ilmiöön. Analyysin mukaan peruskouluaikaiset psyykkiset ongelmat ovat vahvin ammattiopintojen keskeyttämisen ennustaja. Ne ennustavat ammattiopintojen keskeyttämistä vahvemmin kuin ammattiopintojen alun aikainen psyykkinen pahoinvointi. Peruskoulun mielenterveysongelmat näkyivät kuitenkin psyykkisinä ongelmina myös ammattiopiston alkaessa. Seuraavaksi eniten koulun keskeyttämistä selitti nuoren asumismuoto. Erityisopetustausta sekä ulkoinen ongelmakäyttäytyminen olivat myös yhteydessä koulun keskeyttämiseen, mutta niiden selitysaste jäi pienemmäksi kuin peruskouluaikaisiin psyykkisiin ongelmiin viittaavat tekijät ja asumismuoto. Syyt koulun keskeyttämisen taustalla ovat moniulotteiset: ennustavat tekijät ovat yhteydessä toisiinsa. Jo yhden riskitekijän esiintyminen lisää todennäköisyyttä muiden riskitekijöiden puhkeamiselle. Koulutuksen keskeyttämistä ennustaa erityisesti usean riskitekijän esiintyminen yhtäaikaisesti. Jotta ongelmakierteen alkaminen voitaisiin estää, tulee panostaa varhaiseen tunnistamiseen ja puuttumiseen. ...
Keywords
koulun keskeyttäminen mielenterveysongelmat ammattikoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021761

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aikuisten turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten mielenterveyden ja psyykkisten ongelmien erityispiirteet 

    Snellman, Olli; Seikkula, Jaakko; Wahlström, Jarl; Kurri, Katja (Sosiaalilääketieteen yhdistys ry, 2014)
  • "Se koulu oli tavallaan pakko jättää" : nuorten mielenterveysongelmat ja toisen asteen koulutuksen keskeyttäminen 

    Metso, Veera (2008)
  • Koulu-uupumuksen, masennusoireilun sekä ongelmakäyttäytymisen yhteys koulun keskeyttämiseen liittyviin ajatuksiin toisen asteen opinnoissa 

    Tahkola, Leena (2018)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin toisen asteen opiskelijoiden koulun keskeyttämiseen liittyvien ajatusten määrää sekä yhteyttä erilaisiin hyvinvoinnin pulmiin. Hyvinvoinnin pulmina tutkimuksessa tarkasteltiin koulu-uupumusta, ...
  • Kehityksen ja oppimisen ongelmien varhainen tunnistaminen Lene-arvioinnin avulla : kehityksen ongelmien päällekkäisyys ja jatkuvuus 4-6-vuotiailla sekä ongelmien yhteys koulusuoriutumiseen 

    Valtonen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2009)
    Riitta Valtonen selvitti tutkimuksessaan, miten Lene-arviointimenetelmä toimii kehityksen ongelmien varhaisessa tunnistamisessa ja miten hyvin menetelmän avulla voidaan ennakoida koulun alkuvaiheessa esiin tulevia oppimisen ...
  • Ammattikoululaisen nuoren vertaisryhmässä koetun hyväksynnän tai hyljeksinnän yhteys psyykkiseen hyvinvointiin sekä nuoren vertaisryhmän psyykkisten oireiden samankaltaisuus kaveripiirin sisällä 

    Karlsson, Jaana (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre