Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Abstract
Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa oppilaita on tutkittu esikoulusta yhdeksännelle luokalle. Aineisto on kerätty keväällä 2013 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla, jolloin kyselyihin vastasi 922 oppilasta ja 508 vanhempaa, ja keväällä 2014 oppilaiden ollessa seitsemännellä luokalla, jolloin 860 oppilasta ja 428 vanhempaa antoivat vastauksensa. Vanhemmat arvioivat tukeaan ja nuoret omaa sisään- ja ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistään itsearviointilomakkeita täyttämällä. Parittaisten t-testien tuloksista vanhempien tuen havaittiin vähentyvän ja nuorten ongelmakäyttäytymisen lisääntyvän yläkouluun siirryttäessä. Hierarkkisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että vanhempien tuella oli merkitystä erityisesti nuorten ulospäinsuuntautuvan ongelmakäyttäytymisen kannalta. Tuen osa-alueista lämpimyys, vanhempien tietämys ja nuoren kanssa keskusteleminen ennustivat vähäisempää ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä seitsemännellä luokalla, ja autonomian tukeminen kotitehtävissä seitsemännellä luokalla välitti tätä yhteyttä. Lisäksi vanhempien tuki oli yhteydessä tyttöjen vähäisempään sisäänpäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen seitsemännellä luokalla. Tulokset viittaavat siihen, että vanhemmilla saattaa olla mahdollisuus tukea nuortaan koulusiirtymässä siten, että tämän ongelmakäyttäytyminen vähenee. Erityisesti autonomian tukeminen voi olla hyödyllistä tässä siirtymävaiheessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021754Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.