Distributing leadership in a day care setting

Abstract
The latest leadership theories require leadership to be distributed, but there is little evidence of how the distribution is made in practice, particularly in the context of early childhood education. This article describes leadership in two day care organizations in which the organizational structure was different than the traditional one. One organization comprised four day care units and the other had five units. According to the findings, leadership was implemented in the spirit of distributed leadership. The staff and the day care centre director in co-operation took responsibility for their organization. The relationship between the director and the staff was interactive and there was readiness to share the tasks and duties of the director.

Viimeaikaiset johtajuusteoriat korostavat jaettua johtajuutta, mutta on vähän näyttöä siitä, miten johtajuus käytännössä jaetaan etenkin varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tämä artikkeli tarkastelee johtajuutta kahdessa päivähoito-organisaatiossa, joiden organisaatiorakenne oli perinteisestä poikkeava. Toisessa organisaatiossa oli neljä ja toisessa viisi yksikköä. Tulosten mukaan johtajuus toteutui jaetun johtajuuden hengessä. Henkilöstö ja päiväkodin johtaja ottivat yhteistyössä vastuuta organisaatiostaan. Johtajan ja henkilöstön välinen suhde oli vuorovaikutteinen ja organisaatiossa oli valmiutta jakaa johtajan tehtäviä ja velvollisuuksia.
Main Author
Format
Articles Research article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114048
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602171589Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
2323-7414
Language
English
Published in
Journal of Early Childhood Education Research
Citation
License
Open Access
Copyright© 2016 Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.

Share