University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > View Item

Distributing leadership in a day care setting

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
180.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Halttunen, L. (2016). Distributing leadership in a day care setting. Journal of Early Childhood Education Research, 5(1), 2-18. http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2016/01/Halttunen-issue5-1.pdf
Published in
Journal of Early Childhood Education Research
Authors
Halttunen, Leena
Date
2016
Discipline
KoulutusjohtaminenEducational Leadership
Copyright
© 2016 Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.

 
The latest leadership theories require leadership to be distributed, but there is little evidence of how the distribution is made in practice, particularly in the context of early childhood education. This article describes leadership in two day care organizations in which the organizational structure was different than the traditional one. One organization comprised four day care units and the other had five units. According to the findings, leadership was implemented in the spirit of distributed leadership. The staff and the day care centre director in co-operation took responsibility for their organization. The relationship between the director and the staff was interactive and there was readiness to share the tasks and duties of the director.
 
Viimeaikaiset johtajuusteoriat korostavat jaettua johtajuutta, mutta on vähän näyttöä siitä, miten johtajuus käytännössä jaetaan etenkin varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tämä artikkeli tarkastelee johtajuutta kahdessa päivähoito-organisaatiossa, joiden organisaatiorakenne oli perinteisestä poikkeava. Toisessa organisaatiossa oli neljä ja toisessa viisi yksikköä. Tulosten mukaan johtajuus toteutui jaetun johtajuuden hengessä. Henkilöstö ja päiväkodin johtaja ottivat yhteistyössä vastuuta organisaatiostaan. Johtajan ja henkilöstön välinen suhde oli vuorovaikutteinen ja organisaatiossa oli valmiutta jakaa johtajan tehtäviä ja velvollisuuksia.
 
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry
ISSN Search the Publication Forum
2323-7414
Keywords
organisaatio early childhood education leadership distributed leadership distributed organization johtajuus varhaiskasvatus päivähoito

Original source
http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2016/01/Halttunen-issue5-1.pdf

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602171589

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25546195

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [1875]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Kaikille tällä lapiolla näin paljon..." : tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa 

    Karavirta, Tiina (2013)
    Tiivistelmä. Karavirta, Tiina. 2013. ”Kaikille tällä lapiolla näin paljon...” Tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. ...
  • Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland 

    Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)
    This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ...
  • Johtajuuden diskurssit varhaiskasvatuksessa : valta ja vastuu johtajuuden jäsentäjinä 

    Fonsén, Elina; Varpanen, Jan; Kupila, Päivi; Liinamaa, Tarja (Westermarck-seura, 2021)
    Suomalaista varhaiskasvatusta ovat viime vuosina muokanneet monet yhteiskunnalliset ja rakenteelliset muutokset. Hallinonalan muutos opetus- ja kulttuuriministeriöön, uusi varhaiskasvatuslaki (540/2018) sekä uudet velvoittavat ...
  • An exploration of principals' and teachers' perception of teacher leadership in Finland : the case of four upper secondary schools in Jyväskylä 

    Ngaajieh Nnane, Ransome (2009)
  • Shanghai Teachers’ Perceptions of Distributed Leadership : Resources and Agency 

    Tian, Meng; Virtanen, Tuomo (SAGE Publications; East China Normal University, 2021)
    Purpose: Drawing on distributed leadership and motivation theories, this study investigates teachers’ perceptions of resource and agency distributions and identifies the key factors motivating leadership among ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre