Distributing leadership in a day care setting
Halttunen, L. (2016). Distributing leadership in a day care setting. Journal of Early Childhood Education Research, 5(1), 2-18. http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2016/01/Halttunen-issue5-1.pdf
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchAuthors
Date
2016Copyright
© 2016 Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.
The latest leadership theories require leadership to be
distributed, but there is little evidence of how the distribution is made in
practice, particularly in the context of early childhood education. This
article describes leadership in two day care organizations in which the
organizational structure was different than the traditional one. One
organization comprised four day care units and the other had five units.
According to the findings, leadership was implemented in the spirit of
distributed leadership. The staff and the day care centre director in
co-operation took responsibility for their organization. The relationship
between the director and the staff was interactive and there was readiness
to share the tasks and duties of the director. Viimeaikaiset johtajuusteoriat korostavat jaettua johtajuutta,
mutta on vähän näyttöä siitä, miten johtajuus käytännössä jaetaan etenkin
varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tämä artikkeli tarkastelee johtajuutta
kahdessa päivähoito-organisaatiossa, joiden organisaatiorakenne oli
perinteisestä poikkeava. Toisessa organisaatiossa oli neljä ja toisessa viisi
yksikköä. Tulosten mukaan johtajuus toteutui jaetun johtajuuden hengessä.
Henkilöstö ja päiväkodin johtaja ottivat yhteistyössä vastuuta
organisaatiostaan. Johtajan ja henkilöstön välinen suhde oli
vuorovaikutteinen ja organisaatiossa oli valmiutta jakaa johtajan tehtäviä ja
velvollisuuksia.
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ryISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
Original source
http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2016/01/Halttunen-issue5-1.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25546195
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kaikille tällä lapiolla näin paljon..." : tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa
Karavirta, Tiina (2013)Tiivistelmä. Karavirta, Tiina. 2013. ”Kaikille tällä lapiolla näin paljon...” Tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Johtajuuden diskurssit varhaiskasvatuksessa : valta ja vastuu johtajuuden jäsentäjinä
Fonsén, Elina; Varpanen, Jan; Kupila, Päivi; Liinamaa, Tarja (Westermarck-seura, 2021)Suomalaista varhaiskasvatusta ovat viime vuosina muokanneet monet yhteiskunnalliset ja rakenteelliset muutokset. Hallinonalan muutos opetus- ja kulttuuriministeriöön, uusi varhaiskasvatuslaki (540/2018) sekä uudet velvoittavat ... -
Shanghai Teachers’ Perceptions of Distributed Leadership : Resources and Agency
Tian, Meng; Virtanen, Tuomo (SAGE Publications; East China Normal University, 2021)Purpose: Drawing on distributed leadership and motivation theories, this study investigates teachers’ perceptions of resource and agency distributions and identifies the key factors motivating leadership among ...